Gå direkt till textinnehållet

Tablå-TV fortsätter tappa publik

Webben växer som plattform för svenskarnas TV-tittande, medan trenden med minskade tittarsiffror för tablålagd TV fortsätter. Det visar Mediebarometern 2015.

I dag släpper medieforskningsinstitutet i Göteborg, Nordicom, 2015 års upplaga av Mediebarometern – den studie som sedan 1979 mäter svenskarnas medievanor.

Ett av huvudresultaten är att allt mer TV-tittande sker utanför tablålagd TV. Tittar man på den totala tid som den unga och vuxna befolkningen (9-79 år) lägger på medier en genomsnittlig dag, utgörs sex procent av den av TV via internet 2015. Det är en tredubbling från 2014. Samtidigt har traditionell TV under samma tid minskat sin andel från 28 procent av mediekonsumtionen till 23 procent.

Nordicoms föreståndare Ingela Wadbring säger i en kommentar:

Annons Annons

– Det är förvisso inte nytt att vi kan strömma film och tv-serier, men det tar ett tag innan en stor del av befolkningen börjar utnyttja det som tekniken erbjuder.

Fler resultat ur undersökningen:

  • – Morgontidningarna tappar ytterligare publik, även om alla plattformar räknas in.
  • – Kvällstidningarna har däremot en stabil nivå av läsning. Den digitala läsningen dominerar stort.
  • – Stora skillnader mellan den unga och den äldre befolkningen. Båda grupperna har en större medieanvändning än befolkningen men för unga dominerar sociala medier och strömmad/lagrad musik. Pensionärerna använder traditionell radio och TV mest.

 

Fler avsnitt
Fler videos