Gå direkt till textinnehållet

Storstadspressen fortsätter att tappa i print

Storstadspressen fortsätter att tappa printläsare, men flera titlar tar igen minskningen med ökad räckvidd i digital läsning, visar Orvesto Konsuments andra mätning för året.

Den största digitala räckviddsökningen finns hos Skånska Dagbladet där ökningen är närmare 44 procent jämfört med motsvarande mätning förra året. Nu når man 23 000 digitala läsare, den totala räckvidden är 77 000 läsare.

Ökar digitalt gör också Svenska Dagbladet och Dagens Industri. Kvällstidningarna är fortfarande störst när det gäller räckvidd totalt. Aftonbladet ökar med 1,4 procent digitalt och knappt en procent i print, vilket ger den högsta totala räckvidden, 4 068 000 läsare, för Aftonbladet sedan 2017 då den digitala mätningen startade.

På tidskriftssidan tappar majoriteten räckvidd i print. Endast 29 av de 124 tidskrifter som ingår i mätningen ökar jämfört med samma period i fjol. Expressens Allt om Resor är den tidskrift som ökar mest procentuellt i printräckvidd, och ökar även den digitala läsningen.

Annons Annons

Bara 21 tidskrifter av de som ingår i mätningen redovisar sin digitala räckvidd, bäst siffror har Amelia, Allt om Mat och Femina.

Fler avsnitt
Fler videos