Se & Hör klandras av PON

24 februari, 2012

PON-beslut I juli förra året publicerade tidningen Se & Hör en artikel med kronprinsessan Victoria och prins Daniel, där man påstod att prinsen var tärd av sjukdom. Men det fanns inget fog för påståendet och nu klandras tidningen av Pressens Opinionsnämnd, PON. Beslutet var dock inte enigt. (Uppdaterad)

I tidningen står bland annat att prinsen ”måste dra ned på tempot” och att ”det tuffa jobbet tär allt hårdare på prins Daniel”.

I anmälan, som inkom till Allmänhetens Pressombudsman, PO, via ombud från prins Daniel, menade man att alla antydanden om sjukdom varit felaktiga. Anmälaren menade också att Se & Hör antytt att prinsens påstådda sjukdom försvårat för kronprinsparet att producera en tronarvinge.

I och med detta tyckte anmälaren att Se & Hör klivit över gränsen vad gäller respekten för privatlivets helgd, trots att det rört sig om en medlem av kungafamiljen.

Se & Hör skrev i ett svar till anmälan att prins Daniel som offentlig person måste acceptera att vara omskriven. De tyckte inte heller att de uttryckt någon oro över kronprinsparets reproduktionsförmåga. I tidningen hade man skrivit ”dessutom har makarna pressen på sig att producera en tronarvinge. Det är inte ett orimligt antagande att det kan kännas stressande”. Tidningen stod fast vid detta utlåtande.

I sin bedömning skrev PO att tidningens antagande om pressen för kronprinsparet att skaffa barn låg inom ramarna för god publicistik. Däremot klandrades tidningen av PO för påståendena om prinsens sjukdom, eftersom allmänintresset kring honom inte bedömts stort nog för denna typ av spekulationer om hans hälsotillstånd.

PON medger att det finns ett stort allmänintresse kring prins Daniels förehavanden, men man menar också att uppgifter om sjukdom måste behandlas med stor försiktighet, vilket Se & Hör inte gjort. Dessutom säger PON att uppgifterna inte är tillräckligt underbyggda.

Därför beslutar nämnden alltså att klandra Se & Hör för brott mot god publicistisk sed.

Men nämnden gjorde det med minsta möjliga marginal och Fokus chefredaktör Martin Ahlquist argumenterade starkt för att tidningen skulle frias.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
PON-beslut

 

Webbfråga

Vilket format var bäst?

Redaktionsbloggen

mer

Grodor

Fler grodor

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies