Gå direkt till textinnehållet

Han tar över Hallpressens redaktion

NAs tidigare digitalchef Herman Nikolic blir redaktionschef för Hallpressen, som står inför ett sparpaket på 20 miljoner. Marie Johansson Flyckt blir renodlad ansvarig utgivare för samtliga titlar.

I dag presenterar Hallpressen, som för två veckor sedan annonserade ett sparkrav om 20 miljoner kronor, sin nya redaktionella ledning efter redaktionschefen och utgivaren Mats Ottosson. Bolaget väljer nu att dela på de två funktionerna. Herman Nikolic, nyanställd på Hallpressen, blir redaktionschef med personalansvar för Hallpressens hela redaktionella verksamhet medan Marie Johansson Flyckt, med 22 år inom bolaget, blir ansvarig utgivare.

– Det gör vi för att vi dels står inför en stor förändring rent arbetsmässigt i den redaktionella verksamheten, med den digitala utmaningen som fokus och en anpassning efter det. Nu vill vi ge Herman fullt fokus på den digitala kompetensutvecklingen i organisationen.

– Samtidigt har Marie ett uppdrag att säkerställa våra publicistiska värderingar och prioriteringar, säger VDn Mats Tidstrand.

Annons Annons

Nu börjar också arbetet med det sparpaket på 20 miljoner som Hallpressen gick ut med för två veckor sedan.

– Nu kan det arbetet börja, genom att vi har den nya redaktionella ledningen på plats. Och det tar full kraft efter sommaren.

Sparpaketet kommer att drabba redaktionen.

– 20 miljoner går inte att uppnå utan att det får effekter på bemanningen, så är det naturligtvis.

Journalistklubben på Jönköpings-Posten uttryckte i Journalisten "låg stämning och oro" efter nyheten om sparpaketet. Mats Tidstrand har förståelse för oron, säger han.

– Det är väl tyvärr en helt naturlig reaktion. Samtidigt är det en överlevnadsfråga för verksamheten att vi gör detta.

– Vi kommer att jobba så transparent vi kan inom organisationen, med involvering av personal i projektgrupper, också tillsammans med de fackliga organisationerna.

Vad innebär fokus på det digitala? Mindre resurser till papperstidningen?

– Vi ska ha fokus på en digital kompetensutveckling. Det betyder inte någon nedprioritering av papper, absolut inte. Vi pratar snarare om renodling, att hitta arbetssätt där vi renodlat kan jobba digitalt och renodlat jobba print. Vilket ju utifrån min formulering innebär att varje produkt får bästa förutsättningar att uppnå sina mål.

– Precis som alla andra mediehus har vi en mycket dominerande del av våra intäktsströmmar från print, att vårda våra printintäkter är också förutsättningen för digital utveckling, säger Mats Tidstrand.

Fler avsnitt
Fler videos