”Det måste kännas chockartat”

10 mars, 2016

FOTO: Theresia Viska Nedskärningarna på Mittmedia Mittmedias nedskärningar drabbar redaktionerna tufft när man ska spara 133 miljoner. Framför allt slår de hårt mot de gamla Promedia-tidningarna då minst 55 tjänster ska bort från de 12 tidningarna. ”Det måste kännas chockartat, det vi har gjort på tre år ska de göra på tre månader”, säger Tomas Backlund, ordförande i journalistklubben vid Mittmedia. 

Det var vid klockan 10 i dag som chefredaktörerna vid Mittmedia höll informationsmöte för personalen om nedskärningarna. För ett knappt år sedan köpte Mittmedia Promedia-koncernen, och det blir deras redaktioner som nu drabbas hårdast av sparkraven. De ”gamla” Mittmedia-tidningarna har redan bantat hårt och utbildat de flesta av sina journalister till multi – men nu är det alltså dags för Promedia-tidningarna att gå samma väg.

– Förslaget innebär att de gamla Mittmedia-tidningarna ska minska redaktionerna med 8 procent, men för Promedia-tidningarna innebär det här en 25 procentig minskning. Det måste kännas chockartat. Den omställning som vi gjort på tre år ska de i princip nu göra på tre månader, säger Tomas Backlund.

Han vill betona att det här fortfarande är ett förslag till sparpaket och att man nu ska förhandla om det. Men klart är att det slår mycket tufft.
Enligt Backlund handlar det om 35 tjänster inom ”gamla Mittmedia” och 55 tjänster inom Promedia.

Vad tycker facket om det här?
– Det är alltid är väldigt tråkigt när kollegor blir av med jobben. Det blir färre journalister som granskar makten men för vår del är det här inte särsklit överraskande. Det är helt i linje med vad ledningen sagt att man vill göra tidigare.

Hur mår redaktionerna?
– Jag har inte hunnit prata med dem än men det måste såklart kännas chockartat, framför allt för Promedia att man ska banta med 25 procent. Jag lider med dem.

När Mittmedia har sparat tidigare under 2013 och 2015 har man gått ut med generella erbjudanden om avgångsvederlag. Men det gör man inte den här gången, vilket klubben är kritisk mot.

– Jag tycker det är beklagligt att man inte gör det. Vi vet redan nu att det förs så kallade hårda samtal där man i princip säger åt medarbetare att man inte tror de kan klara av jobbet. Skälet att ledningen inte vill gå ut med generella avgångsvederlag den här gången säger man är för att man då kan tvingas säga nej till folk man vill ha kvar. Jag tycker att det är en väldigt dålig personalpolitik att peka ut folk såhär. I stället för att säga nej till någon som vill sluta, med motiveringen att dig kan vi inte vara utan, ska man nu peka ut folk som inte duger.

Samtidigt ska alla redaktioner nu flytta den stora delen av redigeringen från sina tidningar till navet i Sundsvall.

– Det är alltid lite pest eller koleratänk när man ska spara. Om man måste välja mellan att ta bort journalisttjänster som bevakar och skriver eller flytta tjänster till ett redigeringsnav skulle jag välja det senare, menar Tomas Backlund.  

Klubben säger att redaktionerna förstår ledningens tänk att man måste bli än bättre digitalt. Men det här riskerar att gå alldeles för fort. Och man saknar offensiva satsningar från ledningen.  

– Ledningen har en strategi för hur man ska möta strukturomvandlingen men ibland går det för snabbt. Vi blir oroliga kring det här förslaget eftersom det känns som ett alldeles för defensivt drag att bara kapa kostnader. Jag efterlyser en framtidstro med konkreta satsningar på redaktionellt innehåll. Man kan inte bara säga att det är digitalt som gäller, man måste satsa också, säger Tomas Backlund. 

Totalt ska minst 130 tjänster bort från Mittmedia, men 90 av dem är alltså redaktionella. Vi söker Mittmedias VD Thomas Peterssohn och Mittmedias redaktionella chef Anna-Karin Lith för en kommentar.

Taggar: Mittmedia, sparpaket

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.

Inlagt av G-O tors, 2016-03-10 18:47
Mest intressant är att inget branschmedia ställer de obekväma frågorna om hur många overhead- och chefstjänster man kan spara genom en sådan här sammanslagning. Det torde behövas färre chefer på såväl redaktioner och marknadsavdelningar i det nya, effektivare företaget!?
Nedskärningarna på Mittmedia

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Journalisten-podden

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies