Gå direkt till textinnehållet

De vill bli mer lokala – låter läsarna göra innehåll

Nu uppmanar Hälsingetidningarna läsarna att skicka in text, bild och video för publicering i papper eller på webben. Parallellt med läsarsatsningen ska tidningarna jobba med att bygga ut sina lokala nätverk av tipsare och skribenter. 

Hälsingetidningarna utgörs av Hudíksvalls Tidning, Söderhamnskuriren, Ljusnan och Ljusdals-Posten. Tidningarna delar på sajten Helahalsingland.se och Thomas Sundgren är chefredaktör.

– Idén grundar sig i att vi vill förnya vårt uppdrag. Vi vill hitta våra läsare på ett nytt sätt och ta del av deras vardag och deras berättelser, säger han.

Thomas Sundgren berättar att till projektet, som fått namnet ”Nära”, har det avdelats fyra lokalreportrar som ska arbeta mer ingående med att skapa lokal nätverk på fyra olika orter. Läsare ska även ges möjligheten att lämna material till de nya Nära-reportrarna.

Annons Annons

– Artiklarna som kommer ur det här är väldigt lästa och drar bra trafik. Den andra delen är att vi tar den deltagande journalistiken och gör det lokalt.

Förstår läsarna skillnaden i redaktionellt material och läsarmaterial?
– Jag är ganska säker på det. Vi gör det väldigt tydligt. Vi skriver både i ingång och utgång av artikeln att den är skriven av en läsare och har tydliga stämplar på bilder som kommer från läsare. Både i print och digitalt, säger han.

Får läsarna betalt för sitt publicerade material?
 – Det beror lite på. I vissa fall får de betalt för tips. För läsarartiklar betalar vi inte initialt, om det inte är särskilt uttalat att skribenten vill ha det. Vi kommer inte att betala samma arvoden som för professionellt material eftersom vi ser det som extramaterial, men inget av det här är bestämt än. 

Känner ni att ni har svårt att sköta bevakningen i Hälsingland och behöver hjälp från läsarna?

– Nej, det tycker jag inte. Om vi ser till bemanningen så satsar vi från och med i höst på att rekrytera ännu fler lokala journalister.

Thomas Sundgren säger att han ser en trend där det riktigt lokala blir allt viktigare och att ”Nära” är ett sätt att möta den nya efterfrågan. Tanken är att det lokala materialet, och även det som kommer från läsarna, ska kunna ersätta TT-material som annars får fylla ut tidningen.

– Min förhoppning är att det här bli ett sätt att återvända till det riktigt lokala.

Finns det något ekonomiskt intresse av att använda läsarmaterial?
– Nej det gör det inte, det kan jag ärligt säga. Det här handlar om att vi måste spegla den lokala verkligheten bättre.

Fler avsnitt
Fler videos