Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet kan stänga av adblocker-användare

Adblocker är ett program som kan stänga av annonser när en användare besöker exempelvis mediehusens sajter. Flera internationella tidningar har redan börjat stoppa läsare som inte vill ta del av annonser, och Aftonbladet är inte främmande för att göra likadant.

Det är i podden Mattson Helin som Aftonbladetchefen och Expressenchefen diskuterar adblockers inträde i medievärlden. Bland annat kastar redan Washington Post ut de användare som inte vill ta del av annonserna eller betala för sig.

"På sajter som har öppet innehåll…så går det inte över tid att släppa in några större mängder användare som slår av själva affärsmodellen. Då får man faktiskt söka sina nyhet på annat håll", sade Jan Helin i podden. 

Helin menar att det viktigaste för framtiden är att se till att annonser blir en bättre användarupplevelse.

Annons Annons

”Vi har ett arv från print och TV där vi utgår från att kommersiella budskap ska avbryta det man gör, det kommer mitt i det program man tittar på eller när man läser. Det är inte längre en framkomlig väg. Man ska inte finna skäl att blocka ut det”, säger Helin.

Fler avsnitt
Fler videos