Gå direkt till textinnehållet

200 deltagare på Frilansdagen

Frilansdagen på Poppius i Stockholm har lockat 200 deltagare. Frilansjournalisten Josefin Olevik som föreläst om hur man säljer sina frilansjobb fick många frågor från publiken. ”Det är många som undrar om de måste starta företag. De är lite rädda för hur mycket jobb det innebär”, säger Josefin Olevik.

Frilansdagen i Poppius lokaler och på Hotell Hilton i Stockholm har lite mer digitalt fokus än tidigare år, med kurser i webb-TV, research på nätet, poddradio och marknadsföring i sociala medier. På eftermiddagen hålls föredrag och debatter med bland andra Martin Schibbye, Jonas Nordling, Alexandra Pascalidou och poddcast med Atladottir och Bjurwald.

– Frilansdagen är uppskattad och har blivit etablerad, säger Claes Nero, arrangör och tillförordnad rektor på Poppius Journalistskola.

Att Frilansdagen lockar deltagare med vitt skilda bakgrunder blir vi varse när vi träffar på den tidigare Uppsalakrögaren och hockeyklubbschefen för Almtuna, Marcus Leto, utanför ett av seminarierummen i en paus.

Annons Annons

– Jag har sökt en kurs här på Poppius, jag vet inte om jag kommer in. Jag vet att det är en tuff bransch att ta sig in i, men jag tror att det något man kommer att ha nytta av oavsett vad man vill jobba med. Det är intressanta föredrag här, säger Marcus Leto.

Ett av de mer populära seminarierna bland yngre journalister är Josefin Oleviks ”Så säljer du frilansjobb”.

När powerpointbilden visar vilka arvoden hon fått från olika tidningar åker mobiltelefonerna upp i publiken och folk fotar.

Hon berättar bland annat om en fyra veckor lång vistelse i Japan, där hon gjorde jobb för flera tidningar: Dagens Nyheter, DI Weekend, Re:public, Falu Kuriren, med flera. Totalt fick hon in 53 500 kronor med F-skatt.

– Med tanke på tidsåtgången inför och efter resan, och kostnaderna för boende och resa och tolk, så hade det inte gått ihop. Vi hade stipendier som täckte flera av utgifterna och på så sätt gick det ändå ganska bra – men det skulle inte vara hållbart i längden. Japanresan var mer till för att ge guldkant på frilanstillvaron, för att upprätthålla intresset för jobbet, säger Josefin Olevik.

Hennes bästa tips till nya frilansar är att satsa på förarbete.

– Jag brukar pitcha idén kort, rakt och tydligt i ett mejl till en redaktör åt gången, hör jag inget efter en vecka ringer jag. Får jag nej går jag vidare till nästa och vinklar om lite så att det passar just den tidningen. Det viktiga är att jag kan erbjuda någonting som de inte skulle göra själva på redaktionen, ett par olika komponenter som är kopplade till ett aktuellt ämne eller en aktuell händelse men som ligger vid sidan av den vanliga nyhetsrapporteringen, säger Josefin Olevik.

Varför delar du med dig av de här guldtipsen till dina blivande konkurrenter?
– Frilansar måste vara lojala mot varandra. Vi kan hjälpas åt, samarbeta och tillsammans hålla arvodena på en bra nivå.

Vilken är den vanligaste frågan du får?
– Det är många som undrar om de måste starta företag. De är lite rädda för hur mycket jobb det innebär.

Fler avsnitt
Fler videos