Gå direkt till textinnehållet

Medierna ointresserade av sjöfolk

I allt snabbare takt flaggar nu svenska redare ut sina fartyg till internationella register, en form av bekvämlighetsflagg.  Svenska sjömän av alla kategorier riskerar inom en snar framtid att förlora sina jobb.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Den svenskbemannade och svenskkontrollerade handelsflottan blir allt mindre.

Bortsett från västkusten tycks massmedierna inte intressera sig för svenskt sjöfolk och svenska handelsflottan. Det är skillnad på företagande och företagande. Vem minns inte de stora rubrikerna när Saab höll på att läggas ner och när Volvo personvagnar såldes till Kina.

Det är inte nog med att svenska sjömän hotas av stor arbetslöshet. Det gör också den omfattande verksamhet i land som är baserad på en handelsflotta under svensk flagg. Ytterligare en aspekt är att Sverige i orostider, och i värsta fall krig, behöver transporter och en tillgänglig handelsflotta.

Annons Annons

Vi vill exemplifiera den negativa attityden med vad som händer med svensk sjöfolks- och sjöfartskultur. Staten och näringsdepartementet har sänkt ett flaggskepp: tidskriften Utkik. Denna har uppgått i Sjöfartsverkets Sjörapport. Det sjökulturella omfattar där endast tio sidor och då är benämningen kultur brett tolkad. Utmärkta tidningen Med sjömän i hamn har detta år fått sin utgivning minskad till hälften. Endast två nummer och med risk för nedläggning.             

Före detta Sjöfolksförbundets, numer SEKO Sjöfolks tidning Sjömannen, har länge av tradition haft betydande kulturinslag men har nu skurit ned på sjökulturen. Fortsätter utflaggningen är risken stor att Sjömannen ytterligare bantas eller läggs ned. Sveriges Fartygsbefälsförening och Sjöbefälet slår förmodligen ihop sin verksamhet. Med största sannolikhet kommer deras tidningar Nautisk tidskrift och Sjöbefälet att bli en tidning.

Undertecknade, som på olika sätt verkar inom svensk sjölivskultur, anser att en bred opinion och kraftfulla aktioner från facken kan och måste skapa stöd för att en svenskbemannad och svenskflaggad handelsflotta kan räddas. De politiker som vid högtidligheter talar varmt om välfärd och den svenska flaggan måste tänka om vad gäller sjöfolk och handelsflotta.        

Jörn Hammarstrand, sjökapten, författare, ordförande i Bokanjärerna, Ove Allansson, författare, före detta sjöman, Reidar Jönsson, författare, före detta sjöman, Lars Svensson, sjöingenjör, vice ordförande i Bokanjärerna, Krister Lumme, författare, Stig Elenius, ekonomiförståndare, författare, Rolf Öström,sjökapten, konstnär, Sten Windén, journalist m.fl.

Fler avsnitt
Fler videos