Vinstrikt Jönköpings-Posten ökar med en tjänst
Jönköpings-Posten tappar två procent i upplaga per år, men intäkterna har fått rejält skjuts uppåt i år. Tidningen inför en politisk redaktör och en kulturredaktör. (Bilden: Mats Ottosson, redaktionschef på Jönköpings-Posten. Foto: Bengt Adolfsson)
Småländska Jönköpings-Posten går bra, men forsätter sin ekonomiskt försiktiga linje. Efter en framgångsrik första halva av 2010 tillsätter man två nya redaktionella tjänster. Efter besparingar inebär det en nettoökning med en tjänst, till totalt 55 anställda.
I år har Jönköpings-Postens annonsintäkter stigit kraftigt. Redaktionschefen Mats Ottosson vill dock inte säga vilka belopp det handlar om.
– Vi samredovisar med Hall-pressen och går inte ut med specifika siffror. Men förbättringen har medfört ordentliga vinster. Bland annat beror det på att Jönköping har haft många företag som etablerat sig här på senare tid.
Jönköpings-Posten har aldrig haft något webbtidning. Detta har dock inte skyddat tidningen från branschens allmänna, långsamt sjunkande upplagor. Upplagan halkar ner två procent per år, ungefär som på andra tidningar,
– Troligen har det inte påverkat oss negativt eller positivt, säger Mats Ottosson.
– Men vi vet inte vad som händer när webbarna ständigt finns i var mans telefon. Det är ett osäkerhetsmoment, fortsätter han.
Vad kommer redaktionen att satsa på framöver?
– Angelägna vardagsfrågor. Nu får vi en politisk redaktör och en kulturredaktör, och det kommer att göra att läsarna får mer material att reflektera kring. Sen ska vi göra om strukturen och designen till efter nyår.
JPs nya kulturredaktör blir Anna Stålhammar och den politiske redaktören Dan Sylvebo.