”Vi samlar mycket kraft på redaktionen”
Den växande bevakningen av alla stora nyhetshändelser, inklusive Nobelpriset, leder till att publiken efterfrågar kvalitet och perspektiv tidigare än förr, säger Mattias Hermansson, kulturchef på Sveriges Radio. - Det finns en inbyggd motsättning i den utvecklingen.
Hur arbetsintensiv är Nobelprisveckan för kulturradion?
– Mycket, men vi har naturligtvis förberett oss under en lång period. Det finns också en mängd erfarenhet på redaktionen, kunskaper om troliga vinnare och rutiner som vi återanvänder. Vi har också värmt upp under veckan med att medarbetare på redaktionen utser vem de tycker ska få priset.
– Det här är ju också en arbetsuppgift som läggs ovanpå allt annat vi gör och bevakar – övriga världen stannar ju inte för att det tillkännages pristagare i Stockholm.
Varför har bevakningen av litteraturpristagaren ökat på senare år?
– All bevakning av stora nyhetshändelser tenderar ju att öka, Nobelprisen är en del av det.
Motsvaras det av ett publikintresse?
– Svårt att säga om det totala publikintresset samtidigt ökar – däremot medför de ökande kvantiteterna i sig att många efterfrågar kvalitet och perspektiv mycket tidigare. Det finns en inbyggd motsättning i den utvecklingen.
– Men eftersom Sveriges Radios kulturredaktion under lång tid byggt upp en intern kunskap som jag vill hävda är unik idag, så har vi väldigt bra förutsättningar att ge kvalificerade kommentarer och samtal även när takten är hög. Det är det viktigaste för oss, att kunna erbjuda lyssnaren insikter och kunskaper om författarskapet som prisats.
Hur ser er beredskap ut inför tillkännagivandet?
– God! Vi samlar mycket kraft på redaktionen i Stockholm och har tillgång till SRs korrespondentnät i världen. Vi sänder självklart tillkännagivandet i Kulturnytt i P1 direkt. Vår webb och Kulturnyttsändningarna i P1, P2 och P4 rullar på under eftermiddagen och ett extra fördjupande 45-minuters program sänds 18.15. Nordegren & Epstein i P1 vid 15-tiden har också Nobeltema. Och vi hoppas ha hög aktivitet i sociala medier hela dagen.