Gå direkt till textinnehållet

”Vi har en extremt digital målgrupp”

Dagens Media lägger ned papperstidningen. Chefredaktören Fredrik Svedjetun berättar varför.

Bonnierägda branschtidningen Dagens Media upphör med print 2021, vilket tidningen berättade om i sitt sista pappersnummer som kom i november. I stället ska den digitala produkten byggas ut, med nya satsningar på premiumjournalistik.

Varför gör ni de här förändringarna?
– Vi startade en digital premiumtjänst för ett drygt år sedan och den har skapat en enorm tillväxt i vår läsaraffär. Nu lägger vi all kraft på att utveckla den vidare. På senare år har det blivit allt tydligare att papperstidningen har spelat ut sin roll för Dagens Medias del. Vi har en extremt digital målgrupp och vi bedömer att vi kan tillgodose deras behov bättre genom att helt växla över till digitalt. Nu har vi också rätt tekniska förutsättningar att göra det, menar Fredrik Svedjetun.

– För redaktionens del blir det befriande att kunna fokusera till 100 procent på den digitala journalistiken.

Annons Annons

Hur ser kalkylen bakom ut?
– Eftersom Dagens Medias papperstidning har en ganska liten upplaga så sparar vi inte jättemycket pengar vad gäller tryck och distribution. Nedläggningen av pappret handlar mer om att skapa ett tydligare fokus kring det som vi tror är vår framtid.

Innebär det någon förändring på journalistsidan, med neddragningar eller omorganisation?
– Nej, vi behåller samma bemanning och frilansbudget som tidigare.

 

Fler avsnitt
Fler videos