Gå direkt till textinnehållet

Vardagsmötet: Mathias Gurestam

Tidningen Stockholm City gav i torsdags ut sitt sista ordinarie nummer, på måndag nästa vecka kommer årets sommarnummer som blir det allra sista som ges ut av Stockholm City. Chefredaktören Mathias Gurestam känner vemod inför nedläggningen. (Foto: Bonnier Tidskrifter)

Vad innehåller sommarnumret av Stockholm City?

– Det är en hyllning till Stockholm med lite olika guider och vi har som vanligt försökt att hitta en egen ton i tidningen. När vi började planera sommarnumret så visste vi inte att tidningen skulle läggas ner.

Hur känns det?

Det känns lite vemodigt såklart med tanke på att jag var med och startade upp tidningen och har varit med länge. Jag har ju fått en relation till den här produkten och jag tycker att vi har gjort en bra tidning som sticker ut med vår egen ton på journalistiken.

Varför tror du att Stockholm City inte överlevde?

– Det där har man funderat på en del. På slutet så hade vi ganska få unika säljargument gentemot annonsörerna. Vi gjorde en bra tidning med unik journalistik, men det räckte inte.

– Jag tror även att omgörningen till tvådagarsutgivning hade behövt mer tid, det var ganska svårt att ställa om och vi hade behövt mer tid att vänja annonsörer och läsare. Men jag har full förståelse för att Bonnier tog det här beslutet, det har varit en kostsam tidning för ägarna.

Vart tar du vägen nu?

– Jag vet inte, ska vara ledig först och sen får vi se vad det blir.

Fler avsnitt
Fler videos