Väljer välgörenhet i stället för julklapp
Flera stora medieföretag ger inga julklappar till medarbetarna. Många hänvisar i stället till att man skänker pengar till välgörande ändamål. Det visar Journalistens rundringning till ett antal medier.
– Vi delar inte ut julklappar till varken medarbetare eller kunder, vi skänker i stället pengar till Cancerfonden i år, berättar Mittmedias personalchef Carin Andersson.
Dagens Nyheter avstår också klappar och skänker en summa till en ännu inte bestämd ideell organisation. Sydsvenskan-HD gör likadant och skänker i år pengar till Rädda barnen.
Även TV4 har sedan fem år valt att huvudsakligen skänka pengar till välgörande ändamål. I år till Unicef. TV4s, C Mores och Bonnier Broadcastings medarbetare får därtill en inspirationsbox från Bonnierägda Köket.se.
På krisdrabbade Stampen får medarbetarna inga klappar. Precis som förra året anordnas i stället ett julmingel under enkla former. Sveriges Radio är också klapplöst, enligt SRs personaldirektör Carolina Wikström sedan 4-5 år tillbaka.
Men de traditionella klapparna lever också kvar. Till exempel på Upsala Nya Tidning, som i år ger sina medarbetare ett set med rivjärn och slitstark skyddshandske. På Barometern i Kalmar får medarbetarna ett allmänt presentkort à 400 kronor samt bjuds på julfest.
På Schibsted har man valt en mellanväg mellan klapp och god sak. Medarbetarna kan klicka hem sin julklapp från ett antal val på personalsajten Schibsted Guld – allt från kastrull till ostar – men kan också välja att inte ta ut sin julgåva. Då går pengarna i stället oavkortat till Världsnaturfonden. Förra året gick de till det egna räddningsprojektet Gula båtarna.
Journalistförbundet ger sina anställda, inklusive medarebetare på Journalisten, två biobiljetter med popcorn och läsk till.