Gå direkt till textinnehållet

TV4 ställer inte upp på Googles GDPR-krav

Googles krav på sina mediepartners möts inte av TV4. De kommer inte dela med sig av de användaruppgifter som techjätten kräver.

Idag fredag träder GDPR i kraft. Journalisten har tidigare berättat att techjätten Google hotat att stoppa annonspengarna till mediehusen från plattformen Doubleklick, som omsätter miljardbelopp enligt en granskning hos Breakit, om de inte delar med sig av viss användardata i utbyte.

TV4 har redan börjat skickat ut ett brev till sina kunder och mediebyråer där de klargör att de inte kommer begära in och hantera samtycke från sina användare på begäran av tredje part, alltså i det här fallet Google.

”TV4:s GDPR-arbete har lagt fokus på användarnas integritet, och på att användare och annonsörer ska kunna mötas i en trygg miljö, där personuppgifter hanteras korrekt och transparent, och inte delas eller används i strid med GDPR. TV4 kommer inte att begära in och hantera samtycke från våra användare på begäran av tredje part (exempelvis Google)”, berättar Magnus Törnblom, presschef för corporate inom Bonnier broadcasting till Journalisten.

Däremot kommer TV4:s plattform att vara fortsatt öppen för vissa köp- och mätplattformar, däribland Doubleclick, som enligt deras bedömning uppfyller GDPR-kraven och agerar i enlighet med TV4:s datapolicy.

”För det fall dessa plattformar kräver att TV4 samlar in samtycke från användarna, råder vi våra kunder att ha alternativa leverantörer”, enligt Törnblom.

Hur Google kommer att reagera på ovanstående återstår att se.

Samtidigt står det klart att Bonnier News har en annan syn på Googles krav än vad både Schibsted och TV4 tidigare redovisat i vår artikel. De menar att kraven är feltolkade.

"Precis som Google själva skriver, så innebär inte detta några utökade rättigheter kring användandet av vår data", skriver Bonnier News försäljningsdirektör Alexander Lydecker i ett mejl till Journalisten.

Lydecker menar att de har tät "och mycket konstruktiv dialog" med Google. Vidare hänvisar han till den här artikeln i Dagens Media.

Fler avsnitt