Googles huvudkontor. FOTO: Google

Osäkert läge kring Googles krav - kan kosta miljarder för mediehusen

17 maj, 2018

Google har hotat att stoppa annonspengarna till mediehusen från plattformen Doubleklick, om mediehusen inte delar med sig av vissa av användarnas personuppgifter. Mediehus som Schibsted och Bonnier är kritiska och har skrivit ett brev till Google tillsammans med 4 000 andra publicister där de kräver svar, men techjätten nekar till att de frågar efter några utökade rättigheter till användardata.

Techsajten Breakit [1]har tidigare rapporterat att i samband med att den nya datskyddsförordningen, GDPR, träder i kraft den 25 maj så ställer Google ett ultimatum till svenska och europeiska mediebolag. *Google vill ta del av vissa personuppgifter* som mediehusen har om sina användare, an

DEN HÄR ARTIKELN ÄR LÅST. LÅS UPP OCH FORTSÄTT LÄSA NU.
 
DETTA FÅR DU SOM MEDLEM ELLER PRENUMERANT
Ett urval av det bästa från webben och pappersmagasinet
Tillgång till arkiv av fördjupningar och personporträtt
Särskilt utvalda nyheter
Metodartiklar

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Hatad

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies