Gå direkt till textinnehållet

TV-tittarna i USA föredrar nöje

Att försöka värva TV-tittare med nyheter om nöjen, brott och olyckor kan få betydande konsekvenser. Det visar ett experiment vid TV-stationen WBBM i Chicago.

Att försöka värva TV-tittare med nyheter om nöjen, brott och olyckor kan få betydande konsekvenser. Det visar ett experiment vid TV-stationen WBBM i Chicago.

I USA fyller lokala TV-stationer sedan lång tid sändningarna med tabloidinnehåll. För drygt ett år sedan försökte TV-stationen WBBM ersätta brott, kändisar och hälsolarm med mer genomarbetade samhällsnyheter.

Det mycket uppmärksammade experimentet väckte stora förhoppningar bland journalister över hela USA. Men tittarna svek och efter nio månader återgick WBBM till den tidigare mixen. Historien berättas i senaste numret av medietidningen Columbia Journalism Review (CJR).

Enligt CJR överger tittarna i USA de lokala TV-nyheterna. Phil Rosenthal vid Chicago Sun-Times säger till CJR att TV-nyheterna förvandlats till underhållning och att tittarna väljer rena nöjesprogram istället.

I den svenska debatten har det höjts röster för att SVT måste fånga upp den nya generationens tittare.

Enligt en rapport från Dagspresskollegiet är ungdomar mer intresserade av nyheter om nöjen, brott och olyckor än vad resten av befolkningen är. Enligt Mediamätning i Skandinavien har TV3 Direkt och Rapports huvudsändning lika många tittare i gruppen 15-24 år.

Erfarenheterna från WBBM i Chicago visar att en TV-publik som tillvants vid nyheter om brott, olyckor och kändisar kan vara svår att styra tillbaka mot ett tyngre innehåll. Kanske något för SVT att ha i åtanke när man grubblar över hur den unga publiken ska återerövras.

sw@sjf.se

Senaste numret

Fler avsnitt