Tufft läge för morgonpressen – fortsatt annonstapp
På två år har morgonpressens intäkter fallit med fem procent. Samtidigt har prisnivån i Sverige ökat med tio procent. ”Att situationen för många tidningshus är ansträngd är därför lätt att förstå", säger TUs Johan Taubert.
Den samlade morgonpressens intäkter var två procent lägre tredje kvartalet 2024 än de var samma kvartal föregående året.
Annonsintäkterna minskade med 7 procent, vilket innebar en minskning med 38 miljoner, från 530 till 492 miljoner kronor.
”Nedgången för annonsaffären har därmed pågått oavbrutet i två hela år, om man utgår från rullande 12-månadsperioder”, skriver TU i ett pressmeddelande.
Läsarintäkterna ökade med tre miljoner till 1 458 miljoner tredje kvartalet. ”Konsumentintäkterna har därmed ökat varje kvartal under det senaste året. Det har dock varit marginella ökningar som inte kunnat kompensera för den kraftiga nedgången i annonsintäkter”, skriver TU
Utvecklingen för de totala intäkterna skiljer sig dock mellan de två kategorierna morgonpress: Storstadspressen hade i stort sett oförändrade intäkter, medan landsortspressen tappade tre procent.
Sedan hösten 2022 har läsarintäkterna ökat med två procent medan annonsintäkterna minskat med 20 procent. Det innebär att de totala intäkterna för morgonpressen är fem procent lägre nu än under tredje kvartalet 2022.
”Morgonpressens intäkter fortsätter minska. På två år har de fallit med fem procent, vilket beror på att annonsintäkterna fallit brant. Samtidigt har prisnivån i Sverige ökat med tio procent, vilket gör att branschens marginaler klämts ihop även från kostnadssidan. Att situationen för många tidningshus är ansträngd är därför lätt att förstå”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.