Gå direkt till textinnehållet

Tjejtidningen som killar läser

Darling vänder sig till unga tjejer utan att premiera bantning och skönhetstips. I stället skriver man utifrån ett fundersamt perspektiv med en blandning av humor och allvar. Men hade det inte varit för Internet hade tidningen kanske aldrig blivit till.

Darling vänder sig till unga tjejer utan att premiera bantning och skönhetstips. I stället skriver man utifrån ett fundersamt perspektiv med en blandning av humor och allvar. Men hade det inte varit för Internet hade tidningen kanske aldrig blivit till.

Idén till Darling föddes för tre-fyra år sedan, berättar redaktionschefen Marie Birde.

— Vi var väl en handfull personer som ville göra en sån här tidning. Vi hann så långt att det producerades en dummy, men sedan orkade vi inte fullfölja och det blev liggande.

Men när formgivaren Brita Zilg började jobba på nystartade Interaktiva företaget Spray upptäckte hon att Darling kunde göras väldigt billigt och enkelt via Internet. December -96 kom första numret ut på nätet -– gjort helt på ideell basis. Eftersom det då fanns ganska få svenska tidskrifter av den här typen på nätet fick man också mycket uppmärksamhet i resten av medierna.

— Vi kom också ut när det skrevs mycket om tjejer inom medierna, så tillfället var precis rätt, säger hon.

Och när Spray bestämde sig för att satsa på även innehållsproduktion var det logiskt för Darling att även anta tryckt form förra hösten.

— Spray startade förlaget Cirkus media, och de ville ge ut en tidning riktad till unga tjejer. Så de kom till oss och frågade om vi ville göra den på papper, berättar Emi Gunér, som fungerar som redaktör.

Den ideella redaktionen bytte skepnad och fick en riktig budget, och Marie Birde och Brita Zilg bildade kärnan. I dag jobbar Brita Birde halvtid med tidningen, medan Marie Zilg jobbar heltid och Emi Gunér varvar jobbet med andra uppgifter på Cirkus Media.

Ett 20-tal medarbetare är knutna till Darling på frilansbasis, och ser till att det finns material att fylla både nät- och pappersupplagan. För till skillnad från flertalet tidningar har man valt att låta pappers- och nättidning vara två skilda varianter med olika upplaga. Papperstidningen kommer varann månad, har en upplaga på 26 000 medan www.drrling.se är en månadstidning med 45 000 unika besök i månaden, det senare en väldigt bra besökssiffra sett till typen av tidning.

— Vi var redan etablerade på nätet, och ville gärna ha våra nätläsare kvar. De hade ju vant sig vid att Internetutgåvan hade ett eget innehåll och kom ut en gång i månaden. En nättidning går det ju att göra annorlunda saker med också. Vi behöver inte heller rata eller skjuta på material som inte får plats i papperstidingen, säger Emi Gunér.

— En annan fördel är att vi inte behöver vara lika säljande. Pappers-Darling behöver artiklar om kändisar för att hävda sig, medan vi på nätet kan ha fler reportage om vanliga människor, menar Marie Birde.

Närheten till Spray gör också att man snabbt får hjälp när tekniska problem dyker upp, samtidigt som flera kommer med förslag om nya interaktiva sätt att arbeta med nätvarianten.

Att publicera en så nischad tidning som Darling på nätet skapar också optimala möjligheter till läsarkontakt och feedback på det de gör.

— På varje sida på sajten finns den en liten brevlåda, och folk använder den verkligen. När man gjort klart ett nummer vet man ganska snabbt hur det blev, av döma av de reaktioner man får mailade till sig. Ibland kan också frågor och funderingar i mails ge oss idéer till artiklar, säger Emi Gunér.

Tidningens framgång bland främst unga tjejer är inte resultatet av en sinnrik mediestrategi och målgruppsanalys, hävdar de. Istället utgår de alltid från sig själva. De skriver om problem, frågor och funderingar som dyker upp i bekantskapskretsen.

Ämnesmässigt både påminner och skiljer sig Darling från andra “tjejtidningar”. Visst finns här artiklar som rör smink, relationer och sex, men även material som knappast skulle dyka upp i andra tidningar riktade till unga tjejer. Analyserande texter om tron på dolda budskap inom konst och film eller en längre exposé över ungas syn på droger ger tidningen en redaktionell mix som appellerar till läsarens vilja att intressera sig för mer än bara flärd och underhållning.

Flera av skribenterna i Darling är killar, och så mycket som 25 procent av tidningens läsare är också av manligt kön.

— Killar har sagt att de tycker det är roligt att läsa tidningen för att förstå tjejers perspektiv. De vill veta hur vi tänker och tycker, och kan vara nyfikna utan att behöva fråga, säger Marie Birde.

Men trots att Darling hyllats för att just ta unga tjejer på större allvar tycker inte de båda redaktörerna automatiskt illa om sina “konkurrenter”.

— Ibland vill man bara läsa lite partytips eller hur man gör en god smörgås. Men det är viktigt att det finns en mångfald, och att unga tjejer inte bara är hänvisade till den typen av tidningar.

Fler avsnitt
Fler videos