SVT gjorde inslag om snowboardsponsor – kan få böta 50 000
SVTs Vintermagasin gjorde ett inslag om att en svensk snowboardåkare hade fått en ny sponsor, och sponsorns logotyp visades i bild. Granskningsnämnden fäller inslaget för otillbörligt gynnande av kommersiella intressen.
Den 27 januari sände SVT1 ett inslag om skidorten Laax i Schweiz och intervjuade en tävlande snowboardåkare som fått en ny brädsponsor bara några veckor före VM.
Snowboardåkaren sade bland annat: ”Brädorna är jättebra, och jag gillar allt de står för. Jag passar in bra i det de gör. […] Det är ett litet märke från Italien och jag gillar det verkligen.”
Under intervjun syntes snowboardtillverkarens logotyp i bild.
En person anmälde inslaget till Granskningsnämnden för radio och tv, eftersom snowboardåkaren gjorde ”ohämmad reklam” för ett varumärke.
SVT hävdar i sitt svar till nämnden att det fanns ett nyhetsvärde i att berätta om betydelsen av snowboardåkarens nya brädsponsor eftersom materialet har avgörande betydelse för en idrottares framgångar i snowboard.
Granskningsnämnden håller inte med, utan fäller inslaget för otillbörligt gynnande av kommersiella intressen och kommer att ansöka hos förvaltningsrätten om att SVT ska påföras en särskild avgift om 50 000 kronor.