Gå direkt till textinnehållet

SVT-chefer bjuder in till samtal

I ett debattinlägg i Sydsvenskan bjuder de tre SVT-cheferna Hanna Stjärne, Jan Helin och Anne Lagercrantz in till samtal med medieföretag. Detta endast några dagar innan medieutredningen presenteras.

Den 7 november presenteras medieutredningen, som bland annat ska lämna förslag till ett nytt presstödssystem. SVT-cheferna påpekar att det kan tolkas som att de vill föregå viss kritik som kan komma.

”Men oavsett vilka förslag medieutredningen lägger vill vi föra en egen dialog om branschens framtid direkt med andra publicister”, skriver Hanna Stjärne, VD för SVT, Jan Helin, programdirektör för SVT, och Anne Lagercrantz, chef för SVTs nyhetsdivision, på Sydsvenskan.se.

De skriver bland annat att de kan tänka sig samproduktion om program.

”Det är däremot inte aktuellt att till exempel lägga ut driften av hela eller delar av SVTs nyhetsredaktioner. Det skulle riskera den lokala mediemångfalden och vi vill kunna spegla hela Sverige i våra rikssändningar, vilket förutsätter en gemensam, samlad organisation runt om i landet. SVTs nyhetsarbete nationellt, lokalt och globalt är tätt sammanvävt”, skriver de tre cheferna.

Cheferna kan även tänka sig att öka tidningarnas tillgång till vissa former av material och påpekar att SVT sedan 2010 erbjuder kommersiella medier att använda klipp från deras nyhetssändningar.

”Det är positivt om andra medier kan bygga vidare på det material som vi får fram i våra databaser och vi delar regelmässigt med oss av detta till tidningarna, som kan hitta egna lokala vinklar. På så sätt kan grundarbete från SVT leda till mer lokal journalistik hos andra.”

Man kan även tänka sig att öppna upp för samarbete när det gäller grävande journalistik ”där vi och lokala medieföretag samverkar kring research och har som mål att gemensamt publicera. I anslutning till det kommer vi att erbjuda utbildningar där Uppdrag granskning bidrar med sin kompetens.”

SVT-cheferna bjuder in till samtal om hur man ska hantera det digitala skiftet:

”Vi är öppna för förslag så länge som det är förenligt med SVT:s uppdrag. Under vintern och våren bjuder vi in publicister i olika delar av landet till samtal om dessa frågor.”

Fler videos
Fler avsnitt