Gå direkt till textinnehållet

Svenskar testar Europa-tidning

I förra veckan kom en pilotutgåva av den alleuropeiska dagstidningen The European Daily. Bakom tidningen står två svenskar, som tycker att Europa behöver en tidning med ett europeiskt perspektiv.

Christofer Berg och Johan Malmsten prövar genom förutgåvan intresset för en papperstidning helt och hållet på engelska – med ett rakt igenom europeiskt perspektiv på nyheterna.

– Vi vill inte läsa om Europa från nationella perspektiv. Som européer vill vi ha nyheter från och för hela Europa, säger Christofer Berg.

Efter att han och Johan Malmsten som utbytesstudenter i Paris slogs av hur det saknas en alleuropeisk dagstidning, växte idén om The European Daily fram. Den har funnits online i ett par år, men för fem månader sedan beslöt de sig för att testa om det fanns marknad för en pappersversion.

Till sin hjälp har de haft ett omfattande nätverk, uppbyggt under år av arbete och studier i bland annat Frankrike och England.

Förutgåvans innehåll, redigering och tryckning har Christofer Berg och Johan Malmström bekostat själva. I tidningen finns artiklar av bland andra Andrew Osborn (The Times), Svenska Dagbladets Jonas Arnesen och en krönika av franska filosofen Bernard Guetta. Upplagan trycktes utanför Bryssel, och gick med bil ut till London, Paris och Berlin. Unga människor från hela Europa engagerades för distributionen, som till stor del är en frivilliginsats. Christofer Berg jobbar annars åt Europaparlamentariker Lena Ek i Bryssel.

– Förutgåvan delas ut på hotell där vår tänkta läsekrets bor, på tunnelbanestationer de pendlar via, och kommer också att finnas på en del arbetsplatser.

Läsekretsen och marknaden är européer med intresse för samhällsfrågor. Marknadsföringen sker till stor del virtuellt. Förutom hemsidan finns The European Daily i samtliga sociala nätverk och kanaler. Viktiga är också de som reser mycket och saknar det bredare nyhetsperspektivet.

– Vi tror det är viktigt med "word of mouth-effekten", att folk pratar om tidningen, säger Johan Malmsten, till vardags affärskonsult i Stockholm.

Långsiktigt vill Christofer Berg och Johan Malmsten se tidningen i dagligt tryck. Då behöver de starkare ekonomiska muskler än de kan uppbåda helt på egen hand.

– Vår ambition är att knyta till oss partners och investerare som tror på vår vision om en alleuropeisk dagstidning. Förutgåvan är ett viktigt steg på vägen dit. Förhoppningen är att tidningen ska landa i några av "de rätta" händerna.

Men det är inte i första hand ekonomisk framgång som hägrar för utgivarna.

– Om en lärare visar sin klass The European Daily och säger "läs den här om ni vill få en utmärkt inblick i aktuella samhällsfrågor på mycket god engelska", då har vi åstadkommit någonting, menar Christofer Berg.

Fotnot: Den 15 juni släpptes förutgåvan av The European Daily i 40 000 ex i Bryssel, London, Paris och Berlin. I Stockholm distribueras tidningen till Internationella Pressklubben.

På nätet: www.europeandaily.com

Fler avsnitt
Fler videos