Gå direkt till textinnehållet

Svegfors: Innehållet är inte kung

Med budskapet om att "innehållet är kung" har teknikindustrin lyckats sälja sina produkter till medieföretagen. SRs ordförande Mats Svegfors menar att det är ett av de ihåliga budskap från storföretag som får för stort genomslag.

Sveriges Radios ordförande varnar för storföretagens inflytande och teknikfixering i senaste numret av SRs interntidning Radiotidningen.

"Inte så sällan drabbas jag av insikten av att jag håller på att tillägna mig något som närmast liknar marxistiska tankesätt 20 år efter att alla andra övergav marxismen. Men jag kan inte komma ifrån tanken att vi alldeles för lätt låter oss fångas av föreställningar som lite för uppenbart ligger lite för väl i linje med stora företags intressen", skriver Svegfors.

Han exemplifierar med slagordet "innehållet är kung" som snabbt anammades av branschen, men att "praktiskt taget alla innehållsleverantörer världen över brottats med mycket stora problem". Svegfors menar att att systerslagordet "den som inte har rörlig bild finns inte", löper samma risk. Rörliga bilder kräver mer teknik och nya apparater, dvs. att vi hela tiden köper nya prylar.

Annons Annons

Svegfors tror att bilden är överskattad  i den del av vardagen där man rör sig, där han menar att ljudmedierna har en mer självklar funktion.

 

 

Fler avsnitt