SvD blir tabloid
Torsdag denna vecka blir Svenska Dagbladet tabloid. Förutom formatet byter man utseende på logotypen som blir tvåradig.
Torsdag denna vecka blir Svenska Dagbladet tabloid. Förutom formatet byter man utseende på logotypen som blir tvåradig.
Omgörningsprojektet har letts av Hans Ottosson med hjälp av den amerikanske tidningsdesignern Michael Jones. I våras då var han med och utvecklade den nya näringslivsbilagan.
Enligt Ottosson har tre huvudpunkter varit viktiga i omgörningen:
q SvD-identiteten måste finnas kvar. Läsarna ska känna igen sig även om tidningen har nytt format.
q Tidningen ska utvecklas innehållsligt och utseendemässigt.
q Ambitionen har varit att behålla tidningens elegans som signalerar att SvD är en kvalitetstidning
Vissa förändringar görs av till exempel kulturen som ska få en förstärkt nyhetsbevakning. Men det har aldrig funnits några planer på att slopa exempelvis understreckarna, de långa och djupgående kulturartiklar som karaktäriserat SvDs kultursidor.
Svenska Dagbladet är en traditionsrik, konservativ tidning men redaktionschefen för nyhetsavdelningen Mats-Eric Nilsson, tror inte alls att det blir svårt att få publiken att acceptera det nya formatet.
– Vi var rädda för att framför allt de äldre inte skulle tycka om det nya formatet, men när vi testade tabloiden var de flesta äldre tvärtom positiva. De undrade varför vi inte hade gått över till ett läsvänligare format tidigare.
Mats-Eric Nilsson misstänker att det snarare är på tidningarna man är mer konservativ och konventionell i såna frågor.