Gå direkt till textinnehållet

Surfplattor säljer trögt

Den väntade försäljningssuccén av surfplattor som Ipad har hittills uteblivit, rapporterar Ekonomiekot.

I en mediebransh som letar efter nya sätt att ta betalt för journalistik har många satt sitt hopp till surfplattorna. Men än har surfplattorna inte tagit några jättekliv in på den svenska marknaden.

Ny statistik som Ekonomiekot tagit del av visar att sedan introduktionen av Ipad i höstas har det bara sålts 160 000 surfplattor i Sverige. Under april och maj har 22 500 plattor sålts per månad – samma takt som hållits sedan surfplattorna introducerades i höstas.

Undersökningsföretaget Mediavisions VD Marie Nilsson tror att försäljningen går trögare i Sverige än i USA för att vi har ett mer begränsat mediautbud som ryms i det här formatet. Hon säger till Ekonomiekot att hon inte ser några tecken på en snar uppgång i försäljningen:

– Jag tror att den här utvecklingen kommer att se ut så här tills dess att det finns tjänster som väldigt tydligt appellerar till människors lust att titta på tv och rörlig bild.

 

Fler avsnitt
Fler videos