Gå direkt till textinnehållet

Störst ökning för radio

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 14,4 procent under februari, jämfört med samma period föregående år. Den stora vinnaren är radio som växer med nästan 75 procent.

Det är Sveriges mediebyråer som i sin undersökning Mediebyråbarometern för februari 2015 berättar om ökningen.

”Den kan till stor del tillskrivas icke periodiserad data då februari 2016 hade en ytterligare faktureringsdag jämfört med 2015”, skriver man i ett pressmeddelande.

Dock kan man se att det under februari förmedlades totalt nästan 1,1 miljarder kronor. Månadens stora vinnare blev radio. Kategorin uppvisar en positiv tillväxt om 74,8 procent, vilket innebär att radio gör sin starkaste februarimånad någonsin.

De mediekategorier som minskat mest under februari är DR/Annonsblad och populärpress, 31,8 procent respektive 14,1 procent. Bland de tryckta medierna finns ingen periodiseringseffekt eftersom de faktureras på daglig basis. Trots detta minskar samtliga printkategorier, förutom dagspress landsort, i volym under februari.
 
”Det kan vara för tidigt att tala om ett trendbrott, men vi har nu i två månader sett att ökningstakten för digitalt avtar, samtidigt som nedgången av analoga medier minskar. Det finns nu indikatorer på att den strukturella förskjutningen mot digitala medier har gått in i en ny, lugnare fas”, säger Jochum Forsell, vice VD för IUM i pressmeddelandet.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.