Gå direkt till textinnehållet

SR-ledningen varnar för blind kapitalism i medierna

Framtiden för public service blir sannolikt en av de stora samhällsfrågorna under de närmaste två åren, skriver Mats Svegfors och Cilla Benkö, VD respektive vice VD på Sveriges Radio i DN Debatt.

 

Sveriges Radios ledning säger sig misstänka att regeringen vill skapa ett smalare Public Service framöver. I en artikel i DN Debatt i lördags skrev bolagets VD Mats Svegfors och vice VD Cilla Benkö att de kommersiella intressena har blivit starkare och mer tilltagsna:

"Den lyckosamma föreningen mellan reklamintäkter och publicistik håller på att upplösas. Hela det demokratiska samhällets infrastruktur förändras."

SR-ledningen pekade på att koncernen som äger TV4 tjänar långt större vinster på TV än på dagstidningar, och att detta långsiktigt hotar dagstidningens publicistiska ambitioner.

"Det sker en radikal kommersialisering av mediemarknaden. En blind kapitalism tar över där tidigare medvetna publicister rådde. Är verkligen mediesamhällets stora problem att public service har för mycket pengar och därmed för många tittare och lyssnare?", skrev Benkö och Svegfors och förordade fortsatt stöd till ett brett public service.

 

Fler avsnitt
Fler videos