Gå direkt till textinnehållet

Så påverkar supportrarna sportjournalistiken

Supporterjournalistiken om fotboll i Sverige har vuxit sig allt starkare, vilket också påverkar den traditionella journalistiken menar flera experter. "Framåt tror jag att vi behöver förhålla oss till supporterjournalistiken utifrån att de tar matcherna, så vad blir vår roll?", menade exempelvis Joakim Magné, Göteborgs-Postens sportchef, under ett seminarium från Institutet för mediestudier.

Den tekniska utvecklingen har under de senaste decennierna skapat nya förutsättningar för medborgarjournalistik, vilket inte minst påverkat sportjournalistiken. 

Det var en av sakerna som diskuterades under torsdagens seminarium från Institutet för mediestudier med rubriken: När supportrarna vinner matchen och tar över journalistiken.

Inte minst inom fotbollsrörelsen i Sverige är det idag relativt vanligt att supportrar startar egna nyhetssajter, poddar och bloggar för att rapportera om sina favoritlag. På senare år har även allt mer avancerad bevakning börjat göras på området. 

Annons Annons

Ett exempel är twitter-kontot Osynliga handen, som drivs av Kristof Vogel, ekonom och Hammarbysupporter som skriver initierat om bokslut i elitklubbarna på ett sätt man sällan sett i traditionella medier. 

I rapporten På mediernas planhalva som också släpptes i torsdags går också artikelförfattarna djupare in på samma utveckling, där man ofta hänvisar till den amerikanska medieforskaren Henry Jenkins. 

Jenkins menar bland annat att detta inneburit en maktförskjutning där de stora medieföretagen fortfarande har störst makt men att de på allvar utmanas av en publik som också är medskapande och mer rörlig mellan medieplattformarna. 

– Det som är intressant med supporterjournalistiken är att den ger ett slags underperspektiv, menar Jesper Enbom, forskare vid Umeå universitet, under seminariet. 

– Mot de traditionella medierna men också mot andra som fotbollförbundet, fortsätter han.

Ulrika Beck-Friis, föreståndare vid Institutet för mediestudier frågade Jesper Enbom om man verkligen kan kalla supporterjournalistiken för just ”journalistik", är det inte mer av ett socialt forum?

– Det intressanta är att det är lite av både och, vilket vi pekar på i studien. Det uppstår någons lags kollektiv intelligens på de här forumen vilket Henry Jenkins också pekar på. Där personer med goda kunskaper kan komma samman och skriva initierade artiklar. Det består av högt och lågt, menar Jesper Enbom.

Joakim Magné, sportchef Göteborgs-Posten, är inne på att när man tittar på ett av de största svenska forumen för elitfotboll idag – Svenska Fans – så har det idag blivit en slags plantskola därifrån etablerade mediehus allt oftare rekryterar. 

– Vad det gör för journalistiken i förlängningen tycker jag är intressant. Men jag ser inte supporterjournalistiken riktigt som journalistik, mer som ett slags supportergenererat innehåll som har sin funktion, menar han.

– För vad händer den dagen de får uppgifter som framställer klubben de bevakar i dålig dager? Den frågan får man aldrig ställa sig inom den professionella journalistiken, fortsätter Joakim Magné.

När det gäller framtiden för sportjournalistiken så menar Joakim Magné att GP kommer att jobba än mer med att sätta in idrotten i ett samhällsperspektiv på deras redaktion. 

– Framåt tror jag att vi behöver förhålla oss till supporterjournalistiken utifrån att de tar matcherna, så vad blir vår roll? Då tror jag att vi kommer få en guldroll framöver, om vi sätter idrotten i ett samhällsperspektiv oftare så kommer vi kunna nå en helt annan läsarskara än idag, menar Joakim Magné.

Fler avsnitt
Fler videos