Gå direkt till textinnehållet

Så drabbar eventbortfallet branschen

Coronapandemin drabbar många av medieföretagen som satsar mycket på events. Tidningen Vi gick från tio procent av intäkterna från events till noll 2020, men ser nu en ljusning på horisonten för 2021. 

2021 har startat med fortsatta restriktioner på grund av pandemin och det kan ta en bra stund innan det ljusnar. Inte minst för många av tidskrifterna där events är en mycket viktig pusselbit för att få ihop ekonomin. 

Sveriges Tidskrifters ordförande Kerstin Neld säger till Journalisten att hon idag inte kan redovisa några siffror över hur hårt branschen drabbats av intäktsbortfallet när event och resor behövt ställas in. 

Men det handlar om ett viktigt intäktsben som slagits undan.

Annons Annons

– Det slår olika på olika förlag, vissa har stor omsättning på event. Även om man ställer om till digitalt är det svårare att kapitalisera på dem. Och både resor och mässor påverkas ju jättemycket av restriktionerna, säger Kerstin Neld.

– Det har slagit hårt mot branschen, och det har inte funnits någon statlig kompensation för våra medlemmar att söka, fortsätter hon.

Är du orolig för branschen?

– Det goda som pandemin fört med sig är det enormt ökande intresset för journalistiken. Många av våra medlemmar har ökat prenumerationer och sajtbesök. Intresset för journalistiken har aldrig varit större, det finns en hoppfullhet där. Tidskrifterna har både en viktig social roll i tider av isolering, och en viktig informationsroll. Vill läkare lära sig mer om corona läser de inte DN, utan Läkartidningen, säger Neld.

Arkivbild från en Vi-kryssning 2019. Foto: Tor Johnsson.

Tidningen Vi tar in ungefär tio procent av sina intäkter från events, som bland annat innefattar de välkända kryssningarna.

– Det är bra pengar och intäkter som har bra marginal. Vi har exempelvis inga fasta kostnader som man till exempel har för tidningsproduktion, säger Unn Edberg, chefredaktör och ansvarig utgivare.

Hur mycket backade ni 2020?

– Det gick från 10 procent till noll då vi fick ställa in allt. Vi fick en liten peng från Kulturrådets evenemangsstöd som täckte en mindre del i alla fall. 

Unn Edberg (bilden till höger) hoppas på fysiska events under året. Bland annat har Vi planerat för en Litteraturbåt med tre avgångar i oktober, ett event man har skjutit upp sedan oktober 2020. 

– Den ligger just nu där i oktober 2021, med ett lägre antal deltagare än vad vi brukar ha. Vi hoppas att folk är vaccinerade och att restriktionerna har släppts till dess, säger Unn Edberg.

Hur mycket intäkter budgeterar ni med för events 2021?

– Något mindre än vanligt, men de flesta resor ligger på sensommaren och hösten så det förutsätter att folk kan börja resa då, säger Unn Edberg. 

Dagens Medicin är en annan aktör som under de senaste åren har satsat en hel del på events. Inget event de har planerat för 2021 ställs in. 

Dagens Medicin lämnar inte ut några siffror men räknar med samma omsättning i år som 2020.

– Det som sker under våren planeras digitalt och det som sker i höst i hybridform. I nuläget är med andra ord inga renodlade fysiska event inplanerade. Närmast har vi ett av våra riktigt stora event, Vårdarenan den 16-17 mars. Den är helt digital, men en del föreläsare och paneldeltagare deltar från en fysisk scen, säger Lisa Blohm, chefredaktör.

Det finns en viss beredskap eftersom det är svårt att sia något säkert om hösten ännu. 

– Dagens Medicin Agenda, som sköter våra event, har jobbat stenhårt och uppfinningsrikt för att hela tiden ställa om till alla nya förutsättningar och hittat bra former, fortsätter Lisa Blohm.

Allt om tidskrifter har gjort en genomgång av hur förlagen förbereder sig, den visar bland annat att många fysiska evenemang får vänta till hösten.

Motorförlaget Albinsson & Sjöberg, som ger ut elva magasin, berättar att en viktig intäktskälla för dem kommer från stora bilmässor och evenemang.

– Vår omsättning på eventsidan är ett normalår cirka 30 miljoner kronor. Förra året tappade vi allt, säger Stig L Sjöberg, medgrundare och publisher på förlaget, till Allt om tidskrifter.

DI-gruppen på Bonnier News planerar att fortsätta med digitala evenemang under våren 2021. Däremot ställer man in Dagens Medias Mediedagen i höst.

Under våren hade man enbart digitala konferenser och webbinarier. I höst blir det antingen digitala event eller som hybrider, beroende på vilka restriktioner som gäller, uppger de. 

Klart är att under 2020 minskade DI-gruppens omsättning för evenemangsverksamheten, men nedgången blev inte så stor som befarat, enligt ledningen. Flera av de event DI-gruppen har i vår har redan klarat deltagarbudgeten, framgår av genomgången.

Många medieföretag funderar naturligtvis på hur man kan – och om man kan – arbeta med Almedalen i år. Inget besked från Region Gotland finns ännu att ta ställning till.

Klas Granström                                               Hanna Lundquist

kg@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos