
Så bevakar sex svenska medier USA-valet
USA-valet Nästa vecka är det presidentval i USA. Svenska medier satsar stort på att bevaka det. Expressen har haft ett team på plats hela hösten, Aftonbladet erbjuder en USA-kompis i form av en chattbot, Sveriges Radios USA-podd har sänt ett extra avsnitt per vecka och TV4 sänder direkt i 37 timmar under valdygnet.
Journalisten har frågat några av de största medierna hur deras bevakning av presidentvalet i USA ser ut.
- Hur stort är det svenska intresset för USA-valet enligt era bedömningar?
- Hur mycket utrymme får USA-valet jämfört med andra utrikesfrågor? Varför är det motiverat?
- Gör ni några specialsatsningar i samband med det amerikanska valet? Vilka?
Erik Wiman, utrikesredaktör, Expressen:
- Inget val förutom vårt svenska riksdagsval intresserar våra läsare lika mycket som USA-valet.
- Våra stora utrikesjournalistiska satsningar den här hösten har präglats av krigen i Ukraina och Mellanöstern, samt av USA-valet. Att ett år som detta göra andra prioriteringar ser jag som helt otänkbart. Utgången i presidentvalet kommer att påverka världen, inklusive oss i Sverige, under lång tid framöver.
- Hela USA-valsbevakningen är att betrakta som en specialsatsning. Vi har haft team på plats i USA under i stort sett hela hösten. De har lämnat fördjupande reportage, analyser, klackisar, snabba nyheter och chattar med våra läsare. Under valdagen och dagen efter kommer vi att ha valsändningar som går att se på vår sajt, men också på tik tok där vi främst riktar oss till en yngre publik. Vi tar höjd för att resultatet kan dröja och planerar för fortsatt intensiv bevakning även veckorna efter valet.
Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare, Aftonbladet:
- Det finns ett stort intresse för USA-valet och på det sättet är det ”enklare” för oss att engagera vår publik än om man jämför med EU-valet. USA-valet påverkar oss svenskar i allra högsta grad och personvalssystemet och de minst sagt färgstarka kandidaterna hjälper så klart till.
- Just nu tar det mycket fokus, vilket egentligen inte är konstigt. När det sker stora nyhetshändelser, som USA-valet absolut är ett exempel på, är det naturligt att prioritera ner annat. Med det sagt fortsätter vi så klart att bevaka andra händelser och konflikter, som ex kriget i Gaza och Ukraina.
- Vi gör en hel del. För att nämna två: Vår USA-kompis som i skrivande stund svarat på 150 000 frågor om USA-valet från vår publik. En teknisk produkt som är fullpumpad med journalistik och som till skillnad från andra chattbotar inte hallucinerar. Ett otroligt bra sätt att demokratisera journalistiken och låta läsarna välja hur de vill ta del av den. Och, vår USA-resa, en satsning riktad mot unga som kommer pågå fram till valdagen. Vår korrespondent Emelie Svensson, videojournalist Erik Björklund och fotograf Nora Savosnick tar med publiken på en spännande interaktiv resa från ex en polisbil vid gränsen mot Mexiko eller inifrån abortkliniker. Publiken kan via en chatt påverka vad de tycker att teamet ska djupdyka i.
Anders Pontara, utrikeschef, Ekot, Sveriges Radio:
- Intresset är mycket stort hos vår publik. Det var det också för EU-valet, där vi hade en väldigt omfattande bevakning.
- Det amerikanska presidentvalet är ett av 26 val som SR:s korrar bevakar på plats under detta stora valår. Andra val vi bevakat djuplodande är t ex valet i Indien, parlamentsvalet i Frankrike, valet i Sydafrika, presidentvalet i Finland och det nämnda EU-valet. Det stora inflytande över globala skeenden som en amerikansk president besitter motiverar på alla sätt och vis en fyllig bevakning av valet i USA.
- USA-podden har sänt extra avsnitt varje vecka hela hösten och fortsätter med det. Vi satsar också stort på digitala fördjupningar och under den sista valveckan samt över och dagarna efter själva valet förstärker vi vår reporterkraft på plats i USA. Vi kommer förstås också ha en valvaka med reportrar och experter på plats och häromdagen svarade vår USA-korrespondent Roger Wilson på lyssnarnas frågor i Ring P1. Även andra delar av Sveriges Radio bevakar valet med olika ingångar, till exempel har P4 Extra en satsning med fokus på polarisering.
Fredrick Malmberg, chef, TV4 Nyheterna:
- Intresset för det amerikanska valet är betydligt större än för EU-valet. Jag tror att det finns flera anledningar till det. Vi är nära USA kulturellt, USA har varit och är en supermakt i världen dessutom är valet lättbegripligt, två tydliga kandidater, två tydliga alternativ.
- USA-valet får stort utrymme, men det är klart att vi även kommer fortsätta bevaka bl a kriget i Ukraina och kriget i mellanöstern med oförminskad styrka. Motivet till att det amerikanska valet får stort utrymme är som jag skrev i mitt tidigare svar. USA har betydelse för svenska folket och valet har en stor betydelse för världen.
- Vi gör en USA-podd och en extra satsning på sociala medier, vi har också en stor och stark valbevakning under valdygnet med fem stycken team på plats som kommer leverera på samtliga plattformar. Den 5 och 6 november sänder TV4 en 37 timmar lång valsändning. En visuell och avancerad touchskärm kommer ge fördjupande siffror ända ner på distriktsnivå. Tittarna kommer att kunna följa utvecklingen i realtid, och få allt förklarat med hjälp av sifferexperterna Martin Järborg och Markus Karlsson. I studion för att guida tittarna finns även TV4s USA-expert Marcus Oscarsson
Karin Ekman, ansvarig utgivare & programchef Nyheter, SVT:
- Vi ser ett mycket tydligt publikintresse kopplat till valet i USA. Det finns till exempel ett stort behov av snabb uppdatering och överblick av de viktigaste nyheterna hos våra användare. Exempelvis är vår liverapportering om USA-valet sedan flera veckor en av våra mest besökta i vår nyhetstjänst. Intresset för vår liverapportering om EU-valet i våras var också ovanligt högt.
- I en slutspurtsfas är det naturligt att prioritera USA-valet i vår bevakning. Detta är, i likhet med EU-valet, en händelse vars utkomst får globala konsekvenser i en mycket orolig tid. Jag vill dock betona att vår övriga utrikesbevakning sker parallellt. I nuläget har vi team på plats i krigens Mellanöstern och Ukraina och vårt stora korrespondentnätverk rapporterar kontinuerligt från många olika delar av världen.
- Vi gör en rad specialsatsningar i samband med USA-valet. Under senhösten har till exempel Fouad Youcefi guidat publiken genom valets USA i serien ”Fouads USA”. Stefan Åsberg återvänder också till människor han träffade i USA för tio år sedan i serien ”Vad hände sen?” Veckorna före och efter valet ställer SVT Verifierar in ett särskilt fokus mot desinformation som har koppling till valet, vilket kommer att synas i tv-inslag, på svt.se och i specialsändningar direkt.
Pia Skagermark, utrikeschef, Dagens Nyheter:
- Intresset från läsarna är i perioder enormt, större än vid EU-valet. Artiklar som är detaljerade och går djupet är särskilt vällästa.
- Just nu kan läsarna ta del av nya reportage varje dag, analyser och guidande grafik i DN. Vi har flera team som reser i USA och vi lägger stor vikt vid att möta människor i vår rapportering. Inget val i modern tid har varit så viktigt för USA, och därmed också för Sverige. Därför satsar vi kraftfullt, men vi glömmer inte bort resten av världen. Vi har en ständig diskussion om hur vi balanserar olika nyhetshändelser och hade till exempel ett stort reportage från fronten i Ukraina förra helgen.
- Vi har lagt stort fokus på att förklara sakfrågorna genom omfattande reportageresor i USA. Vår podd Kampen om USA är en specialsatsning där våra korrespondenter möter amerikanarna som avgör valet. De avsnitten är redan några av våra mest lyssnade program. Vi har också tagit flera större grepp på sociala plattformar, bland annat en Tiktok-satsning.