Gå direkt till textinnehållet

Printannonseringen rasade 2018

Tv-reklam säljer fortsatt som smör medan annonsinvesteringarna i alla kategorier av papperstidningar sjönk tvåsiffrigt förra året.

Sveriges Mediebyråer redovisar idag medieinvesteringarna (reklamköp) för sina medlemmar för helåret 2018. Totalt ökade medieinvesteringarna under året, med drygt sex procent, jämfört med 2017. Kategorier där annonsköpen gick upp är bland annat sociala medier, utomhusreklam, onlinevideo, tv och radio. Radio är den kategori där annonsköpen ökade mest, 22,4 procent.

Tv-annonseringen ökade med drygt tio procent: en tillväxt på 538 miljoner kronor.

Samtidigt accelererar tappet för printkategorierna. Såväl dagspress landsort, storstad, kvällspress, populärpress och fackpress tappar tvåsiffrigt. Störst är tappet för populärpress: minus 17,9 procent, och minst tappar landsortspressen: minus 10,2 procent.

Annons Annons

Samtliga mediekategorier utom tryckta medier ökade sin omsättning under december månad. Tryckta tidningar föll tvärtom kraftigare än övriga månader, med en negativ tillväxt på 31 procent eller 56,5 miljoner kronor.

Fler avsnitt
Fler videos