Printannonseringen rasade 2018

8 januari, 2019

Tv-reklam säljer fortsatt som smör medan annonsinvesteringarna i alla kategorier av papperstidningar sjönk tvåsiffrigt förra året.

Sveriges Mediebyråer redovisar idag medieinvesteringarna (reklamköp) för sina medlemmar för helåret 2018. Totalt ökade medieinvesteringarna under året, med drygt sex procent, jämfört med 2017. Kategorier där annonsköpen gick upp är bland annat sociala medier, utomhusreklam, onlinevideo, tv och radio. Radio är den kategori där annonsköpen ökade mest, 22,4 procent.

Tv-annonseringen ökade med drygt tio procent: en tillväxt på 538 miljoner kronor.

Samtidigt accelererar tappet för printkategorierna. Såväl dagspress landsort, storstad, kvällspress, populärpress och fackpress tappar tvåsiffrigt. Störst är tappet för populärpress: minus 17,9 procent, och minst tappar landsortspressen: minus 10,2 procent.

Samtliga mediekategorier utom tryckta medier ökade sin omsättning under december månad. Tryckta tidningar föll tvärtom kraftigare än övriga månader, med en negativ tillväxt på 31 procent eller 56,5 miljoner kronor.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies