Gå direkt till textinnehållet

Printannonseringen i fritt fall

Under året har printannonseringen minskat kraftigt, och under november var den i fritt fall. Inom dagspress minskade annonsintäkterna från print med över 20 procent i november och för fackpress med över 25 procent.

Annonsköpen har hittills i år ökat med totalt 6,1 procent, framför allt tack vare en stark tillväxt av utomhusreklam, radioreklam och digital annonsering. Men för tryckta medier har 2018 varit ett tungt år, och i november accelererade nedgången kraftigt. Det visar Mediebyråbarometern från Sverige Mediebyråer.

Landsortspressens annonsintäkter har hittills i år minskat med 7,2 procent, storstadspressen med 14,3 procent, kvällspressen med 8,4 procent, populärpressen med 18 procent och fackpressen med 17,2 procent.

Under november månad tappade fackpressen hela 25,6 procent av annonsintäkterna jämfört med november 2017 och dagspressen runt 22 procent medan populärpressannonseringen backade med 17 procent.

”För tryckta medier blev november en katastrofmånad då samtliga tryckta medier tappar på bred front. Minskningen ligger på 21,7 procent, motsvarande knappt 44 miljoner kronor – trots Black Friday. Dessa pengar plockas inte upp av tidningarnas digitala kanaler – de ser ut att ha gått primärt till tv och radio. Efter att ha sett ut att bromsat fallet tidigare under året, accelererar nu nedgången återigen i tryckta kanaler”, säger Jochum Forsell, vice vd vid mediebyrån IUM i en kommentar.

Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.