Gå direkt till textinnehållet

Platsannonserna återvänder till pressen

Platsannonserna fortsätter att öka kraftigt i morgontidningarna. Än är man dock inte uppe i samma nivåer som före lågkonjunkturen.- Men återhämtningen har volymmässigt gått mycket fortare än man kunnat vänta sig, säger Fredrik Rogberg, analyschef på Tidningsutgivarna.  

Första kvartalet 2011 ökade volymen för platsannonser med 36 procent jämfört med samma period 2010. Ökningen sker i både storstadspress och landsortspress, enligt nya siffror från TU.

Platsannonserna är de mest konjunkturkänsliga av de så kallade rubrikannonserna (motor, bostad, osv) i pressen. Att de nu ökar kraftigt handlar både om störtdykningen när förra lågkonjunkturen slog till, och att arbetsmarknaden just nu växer så stort, enligt Fredrik Rogberg.

Hur ser trenden på längre sikt ut?

– Det talas mycket om att jobbannonserna borde flytta till nätet i och med att det nu finns nya tjänster där företag söker personal digitalt. Men vi ser också att företag använder tryckta platsannonser som ett sätt att marknadsföra sig: titta, det går bra för oss, nu söker vi nytt folk.

Fler avsnitt