Gå direkt till textinnehållet

Nordiska redaktörer kritiska mot journalistutbildning

Chefredaktörna vill ha journalister som är duktiga på sociala medier, kan publicera sig i flera kanaler och har en dialog med läsarna. God språkkänsla, kunskap om samhället och pressetik anser de inte är lika viktigt att öka kompetensen i. Det visar den norska Mediehusrapporten.(RÄTTAD) 

Handelshögskolan BI i Oslo gör varje år en undersökning där de frågar chefredaktörer vad de tror om framtiden. Den senaste undersökningen visar att de 552 tillfrågade chefredaktörer från Norge, Sverige och Danmark anser att det finns allvarliga brister i journalistutbildningarna.

Störst behov av redaktionell kompetenshöjning finns inom sociala medier, att man kan hantera digitala verktyg, publicera sig i flera kanaler och ha en dialog med läsarna. Kompetenser som att behärska språket, samhällskunskap och etik ligger långt nere på chefredaktörernas önskelista rörande kompetensutveckling

 

Annons Annons

 

 


Fler avsnitt
Fler videos