Gå direkt till textinnehållet

Nestius om strategin för Hall Media

Hall Media ska integreras i Mittmedia och Bonnier News, också när det gäller delar av den redaktionella organisationen. Det säger Bonnier News Mikael Nestius, ny vd för Hall Media.

Igår blev Mittmedia och Amedias köp av Hall Media klart. Mikael Nestius, affärschef på Mittmedia, tar över vd-posten. I ett pressmeddelande igår skrev Mittmedia att ett arbete påbörjats för att skapa en plan för att samordna Hall Media i Mittmedia och Bonnier News organisationer.

Vilka funktioner kan komma att samordnas?
– Vi kommer att integrera in sälj, tech, HR, ekonomi, i Bonnier News. Exakt hur vet vi inte än, säger Mikael Nestius, som igår träffade de nya medarbetarna vid ett stormöte i Jönköping.

Kommer det bli samordningar även på den redaktionella sidan?
– Vår strategi är att ha självständiga organisationer och göra så mycket och bra lokal journalistik som möjligt. Med det sagt kan det bli samordning av gemensamma funktioner. Vi behöver till exempel ha gemensamma tekniska plattformar och vi behöver få ihop en del av printorganisationen. Vi har redan idag till exempel en nattdesk inom Mittmedia som servar HD-Sydsvenskan, den borde också ta hand om Hall. Det finns flera saker som vi idag gör gemensamt inom Mittmedia, där vi på något sätt ska mappa in Hall.

Annons Annons

Finns några personella nedskärningar på bordet?
– Det är alldeles för tidigt att säga, men det gjordes ju en väldigt stor nedskärning på Hall nyligen. Vi har inga ambitioner att göra några stora förändringar i numerären. Samtidigt finns det osäkerhetsfaktorer – annonsfallet under coronakrisen kan påverka vad vi kan och inte kan göra.

–  Däremot det kommer bli andra roller på totalen inom Hall. Vi kommer inte genomföra det planerade länstidningsprojektet, då måste vi sätta en annan organisation och strategi.

Ni begraver länstidningsprojektet, varför?
– Vår erfarenhet är att våra papperstidningskunder inte gillar centraliserade produkter. Man vill ha lokala nyheter. Vi tror att vi snarare behöver göra en mer lokal och kanske mindre regional journalistik. Men det innebär inte att vi inte kommer få mer resurser på totalen, utan att vi frigör resurser till lokal journalistik genom centralisering av andra delar. 

Kan korttidspermittering bli aktuellt även för Hall-titlarna?
– Jag fick den frågan på stormötet igår. Vi har ingen sådan plan idag, för Hall har en organisation som inte är anpassad för det de gör just nu. Det beror på hur annonstappet utvecklas, vi får avvakta den ekonomiska utvecklingen vecka för vecka.

När kommer ni att ha en färdig plan att presentera?
– Det kommer inte bli en stor plan, utan olika delar olika snabbt. Förhoppningsvis är vi klara i slutet på maj, men det är viktigare att det blir rätt än att det går fort.

Joel Jonsson som är ordförande för journalistklubben vid Hall Media säger att det finns en farhåga om ytterligare sparpaket hos medlemmarna:
– Mikael Nestius har inte gett besked som stillar den oron. Jag förstår att han inte kan ge besked i nuläget.

Klubben ser fördelar med att tillhöra stora Bonnier, men befarar samtidigt att  centrala redaktionella funktioner ska flyttas från Jönköping. 

– Då förlorar vi väldigt kompetent personal och goda kollegor. Det är en stor farhåga. Men det finns också väldigt goda möjligheter i att vara del av ett så stort tidningsimperium, säger Joel Jonsson.

Fler avsnitt
Fler videos