”Mittmedias intressen styr nyhetsvärderingen”
Är det på väg att bli en självklarhet för ledande svenska publicister att låta den egna mediekoncernens affärsintressen styra nyhetsvärderingen? frågar sig Jan Sjölund (bilden), lärare på Högskolan i Gävle, på Journalistens debatt. Han tar Mittmedia-tidningarnas egen bevakning av koncernens framtidsscenarier som exempel.
Utgångspunkten för Jan Sjölunds resonemang är Dagens Nyheters artiklar om Mittmediakoncernens strategiunderlag och avhoppade chefen AnnaKarin Liths uttalanden om att framtidsscenariet var ett förslag beställt av och framlagt inför koncernens styrelse. Han är kritisk till hur Mittmedias chefredaktörer hanterat nyheten.
Jan Sjölund är kritisk till att "ingen av Mittmedias 28 tidningar eller 19 nyhetssajter ens publicerade en enkel rewrite på DNs intervju med AnnaKarin Lith." (…) "Mittmedias tolv utgivare tycks alltså alla ha fattat det häpnadsväckande beslutet att det var helt ointressant för läsarna att ens få läsa ett referat av den avhoppade chefens utsaga i DN", skriver han bland annat.
Läs hela Jan Sjölunds inlägg på Journalistens debatt.