Gå direkt till textinnehållet

Mittmediaköp dröjer – oro för inställd affär

MITTMEDIA Försäljningen av ekonomiskt krisande Mittmedia dröjer. ”Det folk är mest oroliga över är att det inte ska bli en affär”, säger fackklubbsordföranden Johanna Hejdenberg i Gävle.  

Uppgifterna om en försäljning av Mittmedia till antingen Bonnier eller norska Polaris – tillsammans med VK och NWT – kom före jul och sedan dess har spekulationerna fortsatt. Enligt medierådgivaren Robert Rosén är Mittmedias båda tidigare toppchefer Thomas Peterssohn och AnnaKarin Lith inblandade som konsulter för Bonnier. 

Att dessa och andra uppgifter om förhandlingarna läckt ut tyder på att en budstrid pågår. Enligt Robert Rosén skulle en affär ha blivit klar den 20 januari – men vid denna tidnings pressläggning fanns inga tecken på det.
– Det hänger som ett moln över en. Man går och väntar på besked. Det folk är mest oroliga över är om det inte ska bli en affär, för vad händer då? Företaget har informerat om att man är i behov av pengar och om man inte får in pengar blir det då ett jättestort sparpaket eller en rekonstruktion eller konkurs? Sen är det inte så att vi går runt här och inte tänker på annat än det här, vi jobbar på och vi är ganska luttrade på Mittmedia, säger Johanna Hejdenberg, ordförande för journalistklubben för norra Mittmedia.

Margaretha Levin Blekastad är ordförande i journalistklubben för södra Mittmedia (Promediaklubben):
– Det har varit så många spekulationer under så lång tid att man helt enkelt får lägga det åt sidan och vänta och se. När jag läste att Mittmedia skulle ha sålts igår tänkte jag ”Vi får väl se”. Vi håller koll på nyhetsflödet och så jobbar vi på.
– Det är ett besvärligt ekonomiskt läge och det måste bli en lösning, det är vi medvetna om. Men det är samma sak där, vi kan bara vänta och se hur det blir. 

Hur ställer sig journalisterna på Bonnier News till ett eventuellt Bonnierköp?
– Skräckblandad förtjusning, kan man sammanfatta känslorna, säger Jan Spångberg som är ordförande för Expressens journalistklubb.
– På plussidan finns att en kombination av Mittmedia och Bonnier News publicistiskt skulle bli väldigt intressant. Rent publicistiskt skulle nog Bonnier bli en bra ägare. Sedan att få ihop ekonomin, det är en annan sak.
På minussidan, menar Spångberg, finns att Bonnierkoncernen styckades upp så sent som i somras och att en stor omorganisation redan pågår med integrationen av Bonnier Magazines i News.
– Det är lite lite tid för konsolidering. Som facklig företrädare är jag lite rädd för att ledningens fokus kommer att flytta vid en eventuell affär.

Hanna Lundquist, 
Johannes Nesser 
& Samuel Lagercrantz

 

Fler avsnitt
Fler videos