Mittmedia satsar på
sponsrad journalistik

27 april, 2016

Tidningskoncernen Mittmedia, som bland annat har tidningarna Östersunds-Posten och Länstidningen, ska starta upp en helt ny avdelning med ett 10-tal journalister som ska producera sponsrad journalistik. Men de vill varken kalla det ”native” eller ”textreklam”. 

Viktoria Winberg, tidigare chefredaktör på Länstidningen i Östersund, blir chef för den redaktionella Mediebyrån i Östersund, skriver SR Jämtland. Eftersom koncernen redan har ett par personer i Sundsvall som jobbar med native advertising, är det inte det man ska syssla med menar Winberg när Journalisten talar med henne. I stället vill hon kalla det för ”temasatsningar och partnerskap” i hop med företag som betalar för produkten.

- Det är inte native och vi kallar det inte textreklam. Vi kommer göra temasatsningar och partnerskap ihop med exempelvis ett företag. Men vi ska hela tiden styra den redaktionella processen. Reportrar kommer inte ta order från kunden utan vi ska jobba fram ett innehåll utifrån den journalistiska kompetens vi har, säger Viktoria Winberg till Journalisten.

Men vem betalar? Är det inte företag som vill synas?

- Jo, det är företag som kommer betala för samarbetsformen. Men det är vi som ska jobba fram ett tema ihop med marknadsavdelningen. Sen går de ut och hittar intressenter på det temat, då tar vi fram en pitch som vi kan visa att det här skulle vi kunna göra. Sen går marknad tillbaka till kunden. Det är ett pilotprojekt och vi har inte dragit igång än, men så ser det ut på papperet, säger Victoria Winberg.

Skulle det även kunna vara ett företag som hör av sig till er med en idé att synas kring?

- Det kan vara en kombination, men det är vi som ska äga initiativförmågan. Reportrarna kommer aldrig träffa kunden och märker vi att det lutar mer åt native, att kunden vill ha en beställd text, då får man gå till vår native avdelning.

Hur ska ni märka artiklarna för läsaren?

- Det kommer att märkas tydligt.

Nästa vecka landsätts Mediebyrån i Östersund men det är först till hösten man ska vara redo att publicera de första knäcken. För Victoria Winberg är det viktigt att man åtskiljer byråns medarbetare från Östersunds Posten och Länstidningens vanliga redaktioner. De ska också sitta åtskiljda från varandra, oklart var, eftersom man ännu inte förhandlat klart lokalfrågan.

- Vi blir cirka 12 personer men det är inga nya tjänster. De reportrar som tidigare har jobbat med Mittmedias gratistidningar i Åre, Strömsund, Krokom och Östersund flyttas till Mediebyrån. Sen har vi ett TV-team på tre personer som kommer ingå, en produktutvecklare, jag, och två innehållsredaktörer.

Hur mycket intäkter räknar ni med?

- Det är ett pilotprojekt vi gör så vi får se. Klart vi har räknat på det men jag vill inte närmare gå in på någon siffra.

Kommentarer

Det finns 3 kommentar på sidan.

Inlagt av Emma ons, 2016-04-27 15:46
Helt obegripligt vad det är för typ av texter som ska skrivas och hur arbetet kommer att gå till. Intressant att de bara kan berätta vad en ny satsning INTE är, istället för att konkret kunna tala om vad det faktiskt är man ska pyssla med. Vet ens Mittmedia själva?
Inlagt av Rolf Krohna tors, 2016-04-28 04:56
Personligen ogillar jag ordet “sponsrad”, jag skulle mycket hellre vilja hitta ett ord som beskriver hur man får läsare att vilja läsa ”reklam”, där reklam är för läsaren nyttig och användbar information, något som läsaren vill ha. Mediakulturen är fortfarande alltför mycket att hitta kluriga metoder att påtvinga läsarna något dom inte vill ha. Vad jag verkligen ser framemot är ocensurerad folkjournalistik. Tidigare fyllde artikelkommentarerna det behovet delvis, men numera är dom bortcensurerade. Samtidigt vore det roligt att få lite sanna berättelser från resten av världen, inte bara kopior av amerikanska åsikter.
Inlagt av Eric tors, 2016-04-28 11:32
Helt otroligt vagt sagt av Viktoria Winberg. Företaget köper en tjänst (uppenbarligen reklam), får tillgång till det redaktionella men är avskillt från övriga redaktioner och samarbete med marknadsavdelning... enligt henne inte native.. Vad är nu tjänsten ni säljer igen?

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Hatad

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies