Gå direkt till textinnehållet

Metro förlänger avtalet till 2010

Metros avtal om distribution i tunnelbanan i Stockholm har förlängts till 2010. En stor besvikelse för Stockholm City, som haft som uttalat mål att vara med och lägga anbud på tunnelbanedistributionen när avtalet gick ut 2005.

Metros avtal om distribution i tunnelbanan i Stockholm har förlängts till 2010. En stor besvikelse för Stockholm City, som haft som uttalat mål att vara med och lägga anbud på tunnelbanedistributionen när avtalet gick ut 2005.

Metro har haft ett kontrakt med SL om tunnelbanedistribution sedan 1995. Avtalets löptid var till 2005, men på onsdagsmorgonen kom beskedet att det förlängts till 2010.

– Vi ville trygga en bra distributionsform. Tunnelbanan är den absolut mest effektiva formen att distribuera tidningar på, säger Metros VD Anders Kvarby till Journalisten.

Annons Annons

Konkurrenten Stockholm City har sedan lanseringen i oktober i fjol inte gjort någon hemlighet av att de var intresserade av att ta över avtalet med SL. “Självklart ska vi vara med och bjuda”, sade tidningens styrelseordförande Thorbjörn Larsson till Journalisten i samband med lanseringen.

När Stockholm Citys VD Mikael Nestius nås av beskedet om Metros förlängda avtal vill han dock tona ned tunnelbanedistributionens betydelse:

– Att de förlängt avtalet betyder ingenting. Vi hade räknat med att det skulle vara för svårt eller för dyrt för oss att komma in i tunnelbanan.

Thorbjörn Larsson verkar något mer intresserad av tunnelbanan som distributionsform:

– Det är ju enklast och mest rationellt. Men det är ju inte så att vi till varje pris måste ligga där. Vi ökar vår upplaga varje dag just nu, trots färre kolportörer.

Båda signalerar dock tydligt att de är besvikna på att SL inte ens velat förhandla med Stockholm City om saken innan de förlängde avtalet:

– Jag tycker att det är märkligt att ett företag av SLs dignitet inte är intresserat av att ta reda på vilket marknadsvärde en sådan här distributionsform har. Vi hörde av oss till dem när vi skulle starta City och då sade det att det inte var aktuellt att diskutera ett avtal just då, men att de skulle höra av sig om det blev aktuellt, säger Mikael Nestius.

Thorbjörn Larsson går så långt att han ifrågasätter om SLs agerande är en korrekt upphandling:

– De borde arbeta enligt principen för offentlig upphandling och åtminstone ta reda på vad konkurrenten är beredd att betala. Då hade de dessutom sluppit diskussionen om att de ger Metro distributionsmonopol, säger han till Journalisten.

Både Nestius och Thorbjörn Larsson har tidigare talat sig varma för en lösning där både Metro och Stockholm City får plats i tunnelbanan:

– Idealet vore att ha ett ställ där både Metro och City finns, så kan läsarna själva välja att ta en eller båda. Det tycker vi fortfarande. Och det tänker vi diskutera med SL. Vi vill fortsätta prata med dem även om de uppenbarliogen inte vill prata med oss. säger Thorbjörn Larsson.

En sådan lösning är Metros VD Anders Kvarby dock inte intresserad av att kommentera:

– Det får du ta med SL. Jag har inget att säga.

SLs VD Gunnar Schön slår fast att det inte är aktuellt att släppa in även Stockholm City i tunnelbanan:

– Vi är nöjda med en. Vi tycker att det räcker.

Han tillbakavisar också kritiken mot en oprofessionell upphandling:

– Det här är inte bara en fråga om ekonomi. Det är vi som avgör hur vi ska pröva marknaden när det gäller service till resenärerna och vår närmiljö.

Fler avsnitt

Senaste numret