Gå direkt till textinnehållet

Mediesajterna snålar med nätutvecklingen

Skandinaviska redaktörer ser ett stort behov av att utveckla utbudet på sina sajter. Ändå sitter pengarna långt inne. Det visar en undersökning från norska Handelshögskolan BI.

Hälften av 552 tillfrågade redaktörer uppger att nätredaktionerna har störst behov av produktutveckling, men bara 10 procent av dem säger att mer än hälften av utvecklingsresurserna används till nätet, enligt en undersökning på norska Handelshögskolan BI.

70 procent av de tillfrågade säger sig lägga mindre än 30 procent av utvecklingsresurserna på nätet.

Undersökningen har gällt mediebolag i Sverige, Norge och Danmark  som arbetar på flera plattformar. I undersökningen framkom att utgivarna på sina sajter inte utnyttjar alla möjligheter för "berättande", med rörliga bilder, specialutgåvor och interaktion med användarna. 

Forskarna bakom undersökningen,  professor Guri Hjeltnes, samt förste amanuens Jo Bech-Karlsen og medieforskaren Ragnhild Kr. Olsen, anger detta som en delförklaring till att medierna heller inte lyckats skapa betalningsvilja hos användare och annonsörer.

Fler avsnitt
Fler videos