Gå direkt till textinnehållet

Medierna i USA tappar publik efter Trump

CNN tappade 45 procent av tittarna i februari, Washington Post 26 procent av besökarna. Fick Donald Trump rätt när han förutsåg att medierna skulle pysa ihop utan honom?

Washington Post rapporterade i veckan att Trump möjligen hade rätt när han redan 2017 förutspådde att amerikanska medier skulle tappa publik utan honom. Publiksiffror från de senaste månaderna visar ett generellt publiktapp i februari, sedan Joe Biden tagit över som president i USA: ”the Trump bumb” tycks vara över.

CNN tappar mest, hela 45 procent jämfört med januari, tv-bolaget MSNBC tappar 26 procent och Fox News sex procent. Också tidningarna backar. Washington Posts unika besökare minskade med 26 procent jämfört med januari, och med sju procent jämfört med februari 2020. New York Times tappade 17 respektive 16 procent av besökarna samma period.

Samtidigt var januari 2021 en mycket dramatisk nyhetsmånad, med stormningen av Kapitolium och Twitters avstängning av Trump. Hela 2020 var ett på många sätt extremt nyhetsår, konstaterar Washington Post, med pandemi och ekonomisk kris, Black Lives Matter och ett hårt polariserat presidentval.

Även Dagens Nyheter skriver idag om medierna efter Trump. Washington Posts mediekritiker Margaret Sullivan menar att Trump var ett tveeggat svärd för medierna:

”Jag sätter inte heller likhetstecken mellan trafik och kvalitet. Om trafiken minskar för att vi inte längre har någon som aktivt försöker agera i strid med konstitutionen, då är det okej för mig.”

Fler avsnitt
Fler videos