Gå direkt till textinnehållet

Medier gick på Breiviks PR-strategi

Medier har spelat med i Anders Behring Breiviks PR-strategi genom att citera och hänvisa till hans manifest. Det menar Christoph Andersson, journalist och lärare i journalistik vid Södertörns högskola i ett debattinlägg.

I sitt manifest ger Anders Behring Breivik råd hur man tillverkar en bomb och hur man utför ett massmord. På så vis kan likasinnade iscensätta nya attentat i Oslo och Utöya.

Därför anser Christoph Andersson att det är anmärkningsvärt att publicera Breiviks material i sin helhet – och tillika okommenterat.
"Dels bidrar det till att ge en massmördare ett mänskligt ansikte, medan merparten av hans offer är mer eller mindre anonyma. Dels ges hans bakomliggande tankar en extra skjuts framåt. Och dels underlättar manifestet för alla som vill konstruera hemmagjorda bomber, oavsett om de tillhör yttersta högern eller inte", skriver Christoph Andersson i Sydsvenskan.

Inget etablerat medieföretag har publicerat manifestet, istället hänvisar olika redaktioner indirekt till var det kan hittas, anser Christoph Andersson.
"Självfallet finns ett berättigat allmänintresse att få veta hur en massmördare tänker och varför han begått dådet. Men det går omöjligen an att spela med i gärningsmannens PR-strategi, när runt hundra människor just dött – eller kämpar för sina liv på norska sjukhus", skriver han.

Fler avsnitt
Fler videos