Gå direkt till textinnehållet

Lagförslag kring digitalmomsen på gång

I slutet av november kan ett lagförslag från EU komma som gör att Sverige själva kan sänka momsen på digitalmedier, skriver DN. Redan nästa år ska de nya reglerna vara på plats enligt en källa på EU-kommissionen.

Debatten kring de olika momssatserna på tryckta och digitala medier har länge varit en het potatis, som Journalisten också bevakat i en rad artiklar. Bakgrunden är att den lägre momssatsen på sex procent endast gäller tryckta medier medan digitalmomsen fortfarande ligger kvar på 25 procent, vilket irriterat både mediehusen och TU.

Nu skriver Dagens Nyheter att det väntas ett lagförslag från EU i slutet av november.

”Vi tror att förslaget kommer att gå igenom snabbt. Förhoppningsvis kan de nya reglerna vara på plats så tidigt som möjligt under nästa år”, säger en källa på EU-kommissionen till DN.

Det förslag som väntas komma innebär inte att momssatsen sänks. EU-reglerna ska dock i framtiden ge medlemsstaterna möjlighet att själva införa lägre moms om de vill.

I en krönika i den egna tidningen går DNs redaktionschef Martin Jönsson ut hårt och kritiserar kulturministern för att agera långsamt.  

”Det är obegripligt varför kulturministern är paralyserad när det gäller mediepolitiken. Alice Bah Kuhnke hänvisar allt till den kommande medieutredningen, som om det vore omöjligt att gå från ord till handling innan den ligger på bordet. Det gör att det tidigast är om ett år, kanske senare, som några reella åtgärder kan träda i kraft”, skriver Martin Jönsson.

Alice Bah Kuhnke menar att regeringen arbetar med frågan inom EU:

”Jag är väl medveten om hur viktigt detta är för både medie- och bokbranschen, inte minst i ljuset av den digitala omställningen och de utmaningar de står inför”, säger hon till DN.

Fler avsnitt
Fler videos