Kräver förklaring efter Late Night Show

9 mars, 2013

Varför fick flera debattörer på fredagens Late Night Show attackera Maria Sveland på ett sätt som liknade mobbning? Det frågar 15 journalister Grävarrangörerna i ett öppet brev.

Här är brevet:

 
Vi kräver en förklaring!
Efter fredagens så kallade Late Night Show på Grävseminariet i Göteborg är vi många som kräver svar av arrangörerna. Flera personer fick ge sig på Maria Sveland utan att stoppas av någon moderator. Maria Sveland fick frågor om sina smycken, fick höra att hon ”utmålade sig själv som offer” och blev attackerad på ett sätt som sammantaget liknade mobbning. Även Täppas Fogelberg som skulle vara moderator gick till attacker mot Maria Sveland på ett oprofessionellt sätt.

Nu kräver vi en förklaring från arrangörerna:

·         Vad var tanken med samtalet och sammansättningen av gäster?
·         Hur ser ni själva om det som har hänt?
·         Tänker ni be Maria Sveland om ursäkt?
·         Hur ska ni göra så att panelsamtal inte urartar i fortsättningen?

Micha Arlt
Marja Grill
Sofia Mirjamsdotter
Anna Berg
Maria Ridderstedt
Linn Elmstedt
Fouad Youcefi
Malin Olofsson
Thella Johnson
Sophie Olsson Rahlén
Matilda Uusijärvi Ek
Marlene Dahlin
Kajsa Norell
Marcus Carlehed
Åsa Ekström

 

Kommentarer

Det finns 20 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Petra lör, 2013-03-09 17:38
Jag tycker de som är anställda av SR/SVT skall vara försiktiga med att ställa sig bakom olika KRAV som dessa.
Inlagt av Louise lör, 2013-03-09 18:46
Att kräva en förklaring är väl knappast något förbjudet KRAV att be om.... jeeeez... Det handlar om att visa respekt. Inget annat.
Inlagt av David lör, 2013-03-09 18:49
Och jag tycker de som är anställda av SR/SVT skall vara försiktiga med att smutskasta sina kvinnliga kollegor. Tänk vad olika man kan se på saker och ting.
Inlagt av Liselott lör, 2013-03-09 19:47
Av vilken anledning då? Finns det personer som inte får kritiseras?
Inlagt av Nathalie lör, 2013-03-09 20:09
Petra: Det som hände under Late Night Show är otroligt allvarligt och fullkomligt oacceptabelt. Det är viktigt och nödvändigt att personer, som i ovanstående krav, ryter ifrån och kräver förklaringas. Janne Josefsson och Täppas Fogelberg arbetar åt SR och SVT, du tycker inte att det är rimligare att kritisera dessa?
Inlagt av Hampus lör, 2013-03-09 20:23
Ärligt, vem f-n är Maria Sveland? Aldrig hört talas om. Det hade ju varit trevligt om det funnits en förklaring till vem denna individ är som tydligen rör upp så många känslor. Dessutom varför denna uppståndelse kring en fullständig nobody? Och som "Petra" skrev. Personer på SVT och SR ska akta sig väldigt noga med att skriva upp sig på denna protestlista.
Inlagt av Mats sön, 2013-03-10 00:23
Äh Petra, lägg av. Vad är det för hemska krav de "ska vara försiktiga med att ställa sig bakom"? Att professionella journalister ska sluta bete sig som barnungar och att de kräver en intern diskussionsmiljö fri från samma hat och sexism som man med en läpparnas bekännelse fördömer dagligen i media? Om det är någon som skulle vara "försiktig" så är det ju Janne Josefsson. Snacka om att ta all heder av sig själv.
Inlagt av Bob sön, 2013-03-10 09:50
Det visar hur inavlat det är på journalisttoppen. Jag häpnade lite grann över att anställda på svt ställer sig bakom Sveland.
Inlagt av Ulrika Hyllert sön, 2013-03-10 09:53
Jag är stolt och glad över att anställda inom Public Service reagerar och agerar i frågor som är viktiga för dem. Enligt kollektivavtalet har vi dessutom rätt att delta i allmän samhällsdebatt. Ulrika Hyllert, ordf Journalistklubben vid Sveriges Radio.
Inlagt av Peter sön, 2013-03-10 14:22
@Petra: Motivering?

Sidor

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här