Gå direkt till textinnehållet

Klubbens kritik mot kovändningen

En ny framtidsstrategi väntar nu troligen för Mittmedia och fackklubben menar att kovändningen kan bli ödesdiger. ”Jag tror vi redan har gått alldeles för långt i vår digitala omställning för att kunna gå tillbaka, och det tror jag varken styrelse eller ägare inser”, säger Tomas Backlund, fackklubbens ordförande.

Turbulensen inom Mittmedia är stor just nu. Journalisten berättade i går att både Thomas Peterssohn, koncern-VD, och AnnaKarin Lith, redaktionell chef, lämnar Mittmedia med omedelbar verkan. AnnaKarin Lith var också tydlig i sin kritik mot styrelsen. 

– Den nya styrelsen och jag stod så långt ifrån varandra vad vi vill med koncernen att jag inte kunde stanna kvar, sa hon till Journalisten i går. 

Bara timmar efter det fick Journalisten också ta del av ett internt mejl som Mittmedias nya VD Per Bowallius skickat ut till alla inom koncernen. I den stakar han ut en ny väg framåt för Mittmedia – som fått ta emot en hel del kritik för sin aggressiva digitala omställning under flera års tid.

Annons Annons

Mittmedia fackklubbsordförande Tomas Backlund (bilden) tolkar också Bowallius mejl som att en helt ny väg framåt för koncernen väntar.  

– Vi har ju förstått att det funnits två olika färdriktningar inom ledningen där Thomas Peterssohn och AnnaKarin Lith stått för den ena, och Per för den andra. Men att det här beslutet skulle tas kom som en fullständig överraskning, säger han till Journalisten. 

Tomas Backlund vill poängtera att han inte hunnit prata med medlemmarna eller styrelsen än, och att hans reflektioner just nu är hans egna. Men ordförande kan inte se detta på något annat sätt än att företaget gör en kovändning i strategiarbetet framåt. Och han tror det kan bli ödesdigert. 

– För mig är det oerhört svårt att förstå det här beslutet, att man väljer en helt annan strategi. Jag kan inte förstå att ägarna står bakom det här beslutet i och med att man under fyra och ett halvt år stått bakom den gamla strategin som Peterssohn hade, säger han.  

Mittmedia har en i stora delar ny styrelse, efter att den gamla ordföranden Lars Leijonborg slutat och Jan Friedman tagit över förra året.

– Jag kan förstå att styrelsen, med nya medlemmar och ordförande, tar ett sådant beslut men jag förstår inte att ägarna står bakom detta. Nu gör man en total omvändning, en tillbakagång till ruta ett som jag tolkar det. När koncernen är i ett sämre läge än fyra år sedan. Nu ska vi börja vårda de lokala kärnvärdena och satsa på lokala varumärken men den strategin vi haft de senaste åren har ju varit att delvis rasera det, vilket ägarna har stått bakom, säger Backlund.

Hur ser ni på att Ingvarsson och Bowallius tar över?

– Vi känner inte Bowallius på det sättet då han bara jobbat ett halvår hos oss och Ingvarsson har jag bara gott att säga om. Men hur han fungerar i den här rollen beror på vad man väljer för strategi.

Backlund fortsätter:

– Jag tror det här kommer skapa mer oro i en redan väldigt orolig organisation. Det här var det sista vi behövde i det här läget. Inom gamla Mittmedia har vi ställt om och den resan har inte alltid varit rolig. Vi har varit väldigt kritiska till mycket, inte minst hur man använt det interna bemanningsbolaget. Man har även haft en oerhört aggressiv personalpolitik, vilket gjort att många medlemmar tappat tron på framtiden. Jag tror vi redan har gått alldeles för långt i vår digitala omställning för att kunna gå tillbaka, och det tror jag varken styrelse eller ägare inser.