Gå direkt till textinnehållet

Per J Andersson blev Årets journalist

Per J Andersson, Vagabond, utsågs till Årets journalist när Sveriges Tidskrifter delade ut Tidskriftspriset på onsdagskvällen.

Han fick priset med motiveringen: "Inspirerande, initierad och erfaren – både vad gäller gestaltning och granskning – har Årets journalist såväl breddat som fördjupat sitt bevakningsområde och därmed flyttat läsarnas horisonter. Juryn ser mer än en reseskildrare, vi prisar utrikesreportern Per J Andersson."

Övriga pristagare:

Årets tidskrift Fackpress under 50 000 exemplar: Driva eget, med motiveringen: "Med mer journalistiskt driv än pengar, och med blicken stadigt på målgruppens behov, hjälper redaktionen sina läsare att stå på egna ben. Hög trovärdighet, personligt tilltal och smittande entusiasm öppnar för fortsatt utveckling av grundkonceptet."

Annons Annons

Årets tidskrift Fackpress över 50 000 ex: Byggnadsarbetaren, med motiveringen: "En tidskrift med tummen i ögat på skumma företag och med målgruppen i fokus. Här hålls yrkesstoltheten högt. En satsning på presentation och bildjournalistik lyfter de genomarbetade texterna."

Årets tidskift Populärpress under 50 000 ex: Expo, med motiveringen: "Expo har inte hunnit ifatt tiden, det är tiden som hunnit ifatt Expo. Tyvärr. I ett politiskt tillstånd där mörkret lägger sig över Europa är Sveriges mest ambitiösa kartläggning av främlingsfientliga rörelser mer oundgänglig än någonsin. Den internationella utblicken, skapandet av sammanhang och den enorma kunskapsbanken gör Expo omistlig."

Årets tidskift Populärpress över 50 000 ex: Veteranen, med motiveringen: "Reportage, intervjuer och artiklar speglar en vital och spänstig målgrupp och ger åldrandet en mindre ångestfylld karaktär. Sveriges Pensionärsförbundsmedlemstidning har fått en ansiktslyftning som smittar av sig på hela läsarkretsen."

Årets tidskrift Digitala medier: Dagensmedia.se (Dagens Media), med motiveringen: En sajt med en imponerande känsla för sin målgrupp, både på nätet och genom samverkan mellan nät, papperstidning och fysiska evenemang. Dynamisk och flitigt uppdaterad har den växlat upp sitt åtagande med ökad synlighet, högre aktivitet och utveckling av nya tjänster och därmed ytterligare flyttat fram sin position som ett självklart forum för nyheter och information inom området reklam och medier. Engagemang lönar sig och därför går priset i kategorin digitala medier till dagensmedia.se."

Årets omgörning: Frihet, med motiveringen: "Årets vinnare har genom omgörningen tydligt ställt sig på läsarnas sida. Den nya formen balanserar perfekt mellan politiskt magasin och källartillverkat fanzine. Det är inte alltid tillrättalagt och perfekt, men det är modigt, uppkäftigt och träffar målgruppen perfekt. Redaktionen tar sig an samhällsfrågorna på ett sätt som känns helt och hållet här och nu. I Frihet skapas en rak och tydlig dialog som är ovanlig på den politiska arenan."

Årets oneshot: Vagabond Afrika, med motiveringen: "Fulladdad med information i sparsmakad förpackning. Välskrivna texter och fantastiska bilder i balanserat samspel gör att man bara vill läsa mer. Att de medverkande älskar den afrikanska kontinenten är alldeles uppenbart. Afrika förknippas ofta med problem, här målas en positiv bild som väcker reslust hos både nybörjare och globetrotters."

Årets marknadsföringspris: Dagens Samhälle, med motiveringen: "För befintliga och potentiella annonsörer kan kunskap om det egna varumärkets styrka, eller brist därav, bli en aha-upplevelse när de presenteras på ett nytt sätt. När kunskapen förmedlas av en tidskrift som med stor kännedom om sin målgrupp också lyckas visa hur den kan hjälpa till att öka varumärkets styrka, blir det relevant för båda. Vår vinnande tidskrift har genom ett smart, målmedvetet och väl genomfört arbete uppnätt imponerande resultat. Både tidskriften och dess annonsörer är att gratulera!"

Årets skoltidskrift: Spångapressen, Spånga gymnasium: "En stilsäker och för målgruppen relevant och spännande tidning som lyckas locka en bred målgrupp trots de lokala vinklarna. Läsaren får en bra helhetsbild av vad som försigår i och omkring skolan genom ett fint bildspråk, inspirerande utblickar och egna grävjobb."

Årets krönikör: Cyril Hellman, Situation Sthlm, med motiveringen: "En kompromisslös, oupphörligt provocerande och sylvass debattör som med sin djupt personliga röst och självklara, drivna prosa håller såväl åsiktsfränder som meningsmotståndare i ett oemotståndligt uppfordrande grepp."

Årets AD: Johan Blomgren, CAP & Design, med motiveringen: "Språkpoliser, rättrådiga förståsigpåare och kreativa kreatörer är kräsna läsargrupper med höga krav på omgivningen. Ämnet i tidningen är visserligen tacksamt och avgränsat. Men innehållet är spretigt och sticker åt flera håll. En formmässig utmaning. Under det senaste året har denne AD lyckats med en avgörande utveckling och är därför än mer värd att tilldelas detta pris: Innehållet lyfts fram bättre genom sammanhållna reportage och varierade startuppslag. Bildspråket är vassare, fotot har fått en mer neutral plats. Tidningen har numera en förfinad och renare form, som balanserar det färgstarka ämnet med en lugnare omgivning – utan att för den skull sakna karaktär, finess eller stringens."

Årets genombrott: Claes Lönegård, Fokus, med motiveringen: "Årets Genombrott har med energi, envetenhet och lätthet skapat en stark och viktig story. Utan att snubbla på vare sig fakta eller orden har vinnaren gjort ett av årets snabbaste gräv. Trots ont om tid och små resurser är reslutatet stort. Årets Genombrott står i en Claes för sig."

Årets annonssäljare: Anna Lund Jeppsson, Bonnier Tidskrifter.

Årets medierådgivare: Karoline Olsson, Vizeum.

Tidskriftspriset premierar personer och tidskrifter som "för den svenska tidskriftsbranschen framåt". Priset belönar redaktionell och marknadsmässig kvalitet och nyskapande insatser. De individuella vinnarna får 25 000 kronor.