Gå direkt till textinnehållet

Huggsexa om politikernas tid

Förstagångsväljarna är fler än i förra valet och sociala medier kokar. Fler än någonsin vill ha toppolitikerna till studion. Även stora svenska medier känner av konkurrensen om intervjutider.

Den 11 september är 40 000 fler förstagångsväljare röst­berättigade än 9 september 2018. De unga väljer i hög grad bort traditionella medier, och lever på internet. Det är ett skäl till att riksdagspartierna gärna syns hos influerare, i poddar och andra kanaler som ligger utanför de etablerade medierna. Influencern Therése Lindgren ställer frågor som riktar sig till förstagångsväljare till riksdags­partierna i en serie på Youtube, och influencern Margaux Dietz upprepar sitt program ”Partitempen” från 2018, där hon ställer höga och låga frågor till de åtta partiledarna.

Debatten om hur politiker ­prioriterar sin tid är åter­kommande. Nyligen ledsnade LO-tidningen Arbetets chefredaktör Yonna Waltersson. Arbetet har trots flera försök nekats intervju med M-ledaren Ulf Kristersson. ”Tid har han däremot för influencern Margaux Dietz och hennes valsatsning Partitempen, som sänds på Youtube. I videointervjun skämtar de om huruvida han har något favoritsminkmärke. För de som eventuellt tittar – och bryr sig – visar han upp sina nya trailskor. Nog måste det vara behagligare att strykas medhårs än att pressas på vilka ståndpunkter man har i fråga om arbetsmarknaden”, skriver Waltersson. I mars fick statsminister Magdalena Andersson kritik när hon av tidsbrist sade nej till SVTs Agenda men några ­dagar senare satt hos Therése Lindgren, som har miljonpublik på Instagram.  

En enkät Journalisten gjort med presscheferna hos riksdagspartierna visar att trycket på partiledarna är högre än någonsin. Fem av de åtta partier som svarat uppger att förfrågningarna om medverkan är fler än i tidigare valrörelser. 

Annons Annons

Maria Eksedler, Sveriges Radio. (Foto: Pablo Dalence/SR)

Maria Eksedler, valgeneral på Sveriges Radio, säger att Ekot märkt att partierna är pressade med ”extremt många” förfrågningar detta valår.

– Det har dock än så länge inte fått så stora effekter för oss, de flesta har sagt ja till det mesta vi har bett om och det gäller både Ekot och övriga redaktioner. Men någonstans finns det väl en gräns också för vad en partiledare hinner med under valår och då är ju bara frågan hur partierna ­prioriterar. 

Inget av riksdagspartierna uppger till Journalisten att de som regel prioriterar att medverka i traditionella medier framför andra kanaler. 

Flera stora svenska nyhetsmedier upplever att det generellt blivit något svårare att få tillgång till ledande politiker.

– Vad det beror på är svårt att säga, men det är tydligt att det finns en stark vilja hos partierna att kontrollera sammanhang och ämne. Det är ­säkert en anledning till att flera partiledare är mycket ­aktiva i sociala medier och ofta släpper stora nyheter i sina egna kanaler där. Där får de inga kritiska motfrågor, säger ­Expressens politikchef Christofer Brask.

Christofer Brask, Expressen. (Foto: Olle Sporrong)

Han har inte reflekterat över att just influencers skulle vara en orsak till att politikerna är svårare att få intervjutid med.

– Men det är klart, precis som på det egna Insta-kontot blir det ett tillfälle att synas utan att tvingas bekänna färg i känsliga ämnen.

Martin Schori, Aftonbladet. (Foto Tor Johnsson)

Aftonbladets biträdande ­redaktionschef Martin Schori, som också upplever att politikerna blivit lite mer svåråtkomliga, är inne på samma linje.

– Det är alltid svårare om frågorna är obekväma. Om de kan ha ett intresse av att svara går det oftast att klämma in.

Dagens Nyheter och SVT Nyheter upplever inte att toppolitikerna blivit svårare att få intervju med, uppger valchefen Matilda E Hanson respektive utgivaren Charlotta Friborg.
 

Enkät:
Så prioriterar partierna

1. Får partiledarna fler inbjudningar till utfrågningar 
eller debatter än tidigare valrörelser?

2. Har ni hittills tackat nej till några etablerade medier?

3. Har ni hittills tackat nej till några poddare, 
bloggare eller influerare?

4. Hur prioriterar ni bland förfrågningarna?

VÄNSTERPARTIET
­via biträdande kommu­nikationschef Örjan Rodhe 
1. Ja. Högt tryck.
2. Vi måste regelbundet tacka nej till medverkan i medier, beroende på vad som fungerar praktiskt eller vad det 
är för upplägg.
3. Ja, många hör av sig så vi måste prioritera hårt.
4. Vi vill vara så tillgängliga som möjligt. Hur många man når, vad upplägget är och hur det funkar i schemat är sådant som styr mycket av prioriteringarna.

MILJÖPARTIET
via pressekre­terare Caroline Wiklund
1. Vi upplever att antalet inbjudningar från de etablerade medierna ligger på samma nivå, men att det kommer fler från mindre och nyare medier.
2. Nej.
3. Ja. Framför allt av tidsskäl.
4. Vi prioriterar utifrån hur många vi når ut till, utifrån våra prioriterade frågor och vad som går att få in i kalendern.

CENTERPARTIET
via presschef Josefin Berglund ­Belani
1. Min uppfattning är att mediehusen och nya aktörer tillsammans står för fler valrelaterade grepp det här val­året jämfört med förra valrörelsen. 
2. Ja. Vi försöker som parti att med­verka i intervjuer så mycket 
vi kan, men givetvis behöver vi tacka nej till för­frågningar, bland annat på grund av tidsbrist. 
3. Ja. Vi har inte möjlighet att med­verka i allt vi får förfrågningar och ­inbjudningar till.
4. Precis som alla andra partier så vill vi vara synliga där våra väljare finns och prata om de frågor som vi vet att våra väljare tycker är allra ­viktigast.

LIBERALERNA
via presschef ­Andreas Arvidsson
1. Ja.
2. Alla större medier har fått parti­ledarintervjuer.
3. Johan Pehrson har tyvärr bara 24 timmar per dygn. Vi har inte möjlighet att säga ja till alla förfrågningar.
4. Vi väger samman hur många och vilka väljare som nås och vilka ämnen som behandlas.

MODERATERNA
via presschef ­Niklas Gillström
1. Nej, vi upplever att det är ungefär lika stort tryck nu som i tidigare valrörelser.
2. Vi har inte tackat nej till några förfrågningar kopplade direkt till valet, ­däremot händer det att vi tackar nej till löpande mediefram­trädanden på grund av tidsbrist. 
3. Ja.
4. I grunden försöker vi att delta i så mycket som möjligt men ibland måste vi avstå. 

KRISTDEMOKRATERNA
via presschef Sabina ­Bernhardsson
1. Vi upplever att det 
är fler valrelaterade förfrågningar än tidigare, framför allt valspecialprogram eller artiklar.
2–3. Vi har inte tackat nej till någon i dags­läget. 
4. Vi prioriterar utifrån schema och vad som är praktiskt görbart. 

SVERIGEDEMOKRATERNA
via presschef Oskar ­Cavalli-Björkman
1. Min uppfattning är att intresset för Jimmie Åkesson har gått från stort till enormt. 
2. Ja. En partiledares kalender är av ­förklarliga skäl inte förlåtande, vilket kräver att vi ibland måste göra tuffa ­prioriteringar.
3. Det oroliga omvärldsläget leder till att mediala åtaganden och opinionsbildning får stå tillbaka till förmån för det politiska arbetet. 
4. Sverigedemokraternas budskap förklaras oftast bäst när vi ges tillfälle att fördjupa resonemang. Av den anledningen har vi en positiv inställning till poddar.

Fler avsnitt
Fler videos