Gå direkt till textinnehållet

Hårda tag väntar Metro

Metro kommer att få en tuff match i Göteborg.Det tror Ingela Wadbring, massmedieforskare vid JMG.

Metro kommer att få en tuff match i Göteborg.

Det tror Ingela Wadbring, massmedieforskare vid JMG.

För tre år sedan startade Metro i Stockholm.

Tidningen sprids idag i 260 000 ex och når drygt 600 000 läsare i Stockholm. Inte minst för de övriga Stockholmsbaserade dagstidningarnas annonsavdelningar har Metro blivit en kännbar konkurrent.

Enligt GP är Metro en av Sveriges mest lönsamma tidningar och förmodas i fjol ha gjort en vinst på 35 miljoner.

Men det är inte alls säkert att Metro kan glida in på en räkmacka i Göteborg.

— Resmönstret är annorlunda i Göteborg, framhåller Ingela Wadbring. Det är färre som pendlar och resvägarna är kortare.

För att klara distributionen är Metro till stor del beroende av strida strömmar av resenärer. De floder av pendlare som väller fram genom Stockholms tunnelbana går inte på långt när att uppbringa i Göteborg.

Ingela Wadbring menar att även GPs grundmurade ställning kan sätta käppar i hjulet för Metro.

— GP är betydligt starkare i Göteborg än vad Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter är tillsammans i Stockholm. I Stockholm finns alltså ett större tomrum av tidningslösa läsare att fylla. Metro kanske kan bli en konkurrent främst i Göteborgs ytterområde där GP är svagare.

Hon tror att Metro i första hand kommer att pressa GT.

— GTs läsare köper tidningen mer sporadiskt. Till stor del hänger det på hur mycket lokalt material GT kommer att innehålla efter samgåendet med Expressen, säger Ingela Wadbring.

Fler avsnitt
Fler videos