Gå direkt till textinnehållet

Guillou sluggar vidare mot ”räknenissarna”

Publicistklubbens ordförande Jan Guillou fortsätter att häckla landets ekonomijournalister. På måndag kallar Publicistklubben i Stockholm till debatt om ekonomijournalistiken.På Bokmässan i Göteborg den gångna helgen gick Jan Guillou åter till attack mot ekonomijournalisterna och kallade det de sysslar med för högerpropaganda.

Publicistklubbens ordförande Jan Guillou fortsätter att häckla landets ekonomijournalister. På måndag kallar Publicistklubben i Stockholm till debatt om ekonomijournalistiken.

På Bokmässan i Göteborg den gångna helgen gick Jan Guillou åter till attack mot ekonomijournalisterna och kallade det de sysslar med för högerpropaganda.

Han hävdade att ekonomijournalisterna dresserar medborgarna att bli aktiespekulanter och att allmänheten luras in som kanonmat på börsen.

Tidigare i år gick några ekonomijournalister till attack mot Jan Guillou i en debattartikel i Journalisten. De krävde att få veta vad Jan Guillou menar med uttalanden som till exempel att ”ekonomijournalistikens väldiga framsteg innebär en förening mellan näringslivet och journalisterna”.

De efterlyste även en precisering av hans påstående att ekonomijournalistiken ”ligger i händerna på journalister som i regel inte bara ser ut som räknenissar utan också tänker som räknenissar. Och blir räknenissar på riktigt om de ljuger duktigt i några år”.

Något egentligt svar fick de aldrig från Guillou.

Brita-Lena Ekström, chef för ekonomigruppen på Ekot, är en av dem som skrev debattartikeln i Journalisten. Att ekonomijournalister skulle gå marknadens ärenden håller hon inte med om.

– Vi gör ett vanligt kritiskt granskande arbete inom vårt bevakningsområde, vi är varken bättre eller sämre än politiska reportrar eller allmänreportrar.

Ni som skrev debattartikeln tyckte att Guillous kritik är ganska svepande.

– Ganska? Understatement! Det går inte att debattera ekonomijournalistik med Jan Guillou. Han ger aldrig några exempel, utan kommer bara med svepande påståenden. Han förenklar och vulgariserar hela synen på ekonomijournalistik.

Mats J Larsson, chef för Dagens Nyheters ekonomiredaktion, håller delvis med Jan Guillou.

– Affärstidningsjournalistiken har för snävt aktieägarperspektiv och i viss mån har de breda medierna smittats av den här vågen. Mycket av mediekonsumenternas perspektiv har blivit konstigt eftersom man bryr sig så mycket om aktieägarperspektivet. Vi måste ta större hänsyn till läsaren i egenskap av skattebetalare, konsument, löntagare, etcetera.

Mats J Larsson anser att liksom 70-talets ekonomijournalistik präglades av vänstervågen har dagens nyliberalism trängt fram alltför mycket i mediernas spegling av samhället.

– Jag hoppas att vi ska få tillbaka journalistiken i centrum, det behövs mer journalistik på ekonomisidorna och mindre ekonomi.

Även Mats J Larsson tycker att Jan Guillou uttalar sig för kategoriskt.

– Hans kritik är fruktansvärt onyanserad, det görs massor av bra ekonomijournalistik i det här landet.

sw@sjf.se

Fotnot. Måndagen den 25 september sker debatten på Publicistklubben i Stockholm under rubriken ”Ekonomijournalistiken. I kapitalets eller allmänhetens tjänst?”

Fler avsnitt
Fler videos