Fortsatt kraftigt annonstapp

9 juni, 2020

Coronakrisen Medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade med 34 procent i maj jämfört med maj 2019.

Det motsvarar ett annonstapp på 440 miljoner kronor, skriver Sveriges Mediebyråer. Ackumulerat hittills i år har tappet varit så stort som 1,6 miljarder kronor. Samtliga mediekategorier tappar.

"Medieinvesteringarna fortsätter att falla kraftigt till följd av corona-krisen. Maj 2020 är den lägsta noteringen för en maj-månad sedan mätningarna startade 2007, och de flesta mediekategorier noterar en all time low. April och maj är vanligtvis högsäsong för medieköp, och de minskningar vi har sett under krisen drabbar medierna därför mycket hårt. Det är högst osannolikt att de förlorade pengarna återinvesteras senare under året, och som en följd av det kommer vi att se – och har redan sett – varsel, nedläggningar och sammanslagningar hos publicister", säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Coronakrisen

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies